Ο Χαρίδημος Σπινθάκης είναι οικονομολόγος με κατεύθυνση την Ανθρωποοικολογία, από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το HAW Hamburg. Εξειδικεύεται σε θέματα εταιρικής ανάπτυξης και πωλήσεων στον τομέα του τροφίμου και δραστηριοποιείται σε θέματα καινοτόμας επιχειρηματικότητας, μέσα από πλήθος projects. Είναι συνεργάτης της VizEat και ως Greece Ambassador κατευθύνει τους φιλόδοξους οικοδεσπότες στην Ελλάδα.
Τι είναι η VizEat όμως; Η VizEat είναι μία ψηφιακή πλατφόρμα διαμοιρασμού γευμάτων (meal sharing). Ιδρύθηκε από τους Camille Rumani και Jean Michel Petit και εδρεύει σε Παρίσι και Βαρκελώνη, ενώ δραστηριοποιείται μέσω τοπικών συνεργατών σε πολλές χώρες της Ε.Ε. και σε προορισμούς εκτός Ευρώπης. Σκοπός της VizEat είναι να φέρει κοντά τους επισκέπτες ενός προορισμού με ντόπιους οικοδεσπότες που παρέχουν υπηρεσίες γαστρονομίας, προσφέροντας αυθεντικό φαγητό και ανακαλύπτοντας ξεχωριστές εμπειρίες.
Πώς ακριβώς λειτουργεί η VizEat, τι υπηρεσίες προσφέρονται και τι οφέλη υπάρχουν από αυτά;
Η VizEat λειτουργεί όμοια με άλλα καταξιωμένα ηλεκτρονικά marketplaces: οι χρήστες-επισκέπτες επιλέγουν εμπειρίες γαστρονομίας που προτείνουν και προετοιμάζουν οι χρήστες-οικοδεσπότες.
Για να εγγραφεί ένας ενδιαφερόμενος απαιτείται να απαντηθούν συγκεκριμένες ερωτήσεις και για κάθε προτεινόμενη εμπειρία καταγράφεται μία πλήρης περιγραφή, ενδεικτικό μενού, φωτογραφίες, όπως και η τιμή ανά άτομο. Η πλατφόρμα της VizEat διεκπεραιώνει πλήρως αυτοματοποιημένα όλα τα βήματα από την εκδήλωση ενδιαφέροντος του επισκέπτη έως το δείπνο και την πληρωμή.
Οι προσφερόμενες εμπειρίες στην πλατφόρμα αφορούν όλο το εύρος της γαστρονομικής εμπειρίας που μπορεί να ζήσει κάποιος κατά τη διάρκεια των διακοπών του – και όχι μόνο. Μία ξενάγηση γαστρονομικού ενδιαφέροντος σε κεντρικές αγορές, μία γευσιγνωσία κρασιού και τοπικών εδεσμάτων, ένα μάθημα μαγειρικής ή ακόμα και κάποιο πάρτυ σε ανοιχτό χώρο με θέα. Αυτό, πάντως, που ξεχωρίζει και ζητείται συχνότερα από το κοινό της VizEat είναι το λεγόμενο dinner at home, όπου ο οικοδεσπότης “κάνει το τραπέζι”, προσκαλεί σε δείπνο, δηλαδή, στον επισκέπτη.
Η VizEat ιδρύθηκε το 2014 στη Γαλλία και σε λιγότερο από 3 χρόνια βρίσκεται πλέον σε 110 χώρες και αριθμεί περισσότερους από 110.000 χρήστες. Που πιστεύετε οφείλεται αυτή η επιτυχία;
Η VizEat εστιάζει στην ανάγκη του σύγχρονου ταξιδιώτη να βρει το πραγματικά ντόπιο φαγητό, στον προορισμό που επισκέπτεται.
Προτεραιότητα δίνεται στην τοπική κουζίνα όπως αυτή προκύπτει από τους καθημερινούς ανθρώπους αλλά και την επαφή και την αλληλεπίδραση που δημιουργείται γύρω από το τραπέζι.
Στις εμπειρίες της VizEat ο οικοδεσπότης «ανοίγει» το σπίτι του στον επισκέπτη, συμμετέχει και ο ίδιος στο δείπνο και μεταφέρει -ως κάτοικος της πόλης- τον τοπικό πολιτισμό στον επισκέπτη. Αυτό είναι το στοιχείο διαφοροποίησης από άλλες όμοιες πλατφόρμες αλλά και ο λόγος που το vizeat.com έχει καθιερωθεί ως η μεγαλύτερη πλατφόρμα meal sharing. Ενδεικτικά, ο αριθμός των γευμάτων που προσφέρονται μέσω της VizEat αυξάνεται με έναν ρυθμό της τάξεως του 50% ανά μήνα.
Είναι αναμφίβολα περίεργη η αίσθηση του να πηγαίνεις για φαγητό σε άγνωστο σπίτι και αντίστοιχα να υποδέχεσαι άγνωστο πρόσωπο στην οικία σου. Πόσο ασφαλής είναι η διαδικασία για τον οικοδεσπότη και τον πελάτη αντίστοιχα; Ποιες δικλίδες ασφαλείας προβλέπονται και για τα δύο μέρη;
Ένα δείπνο σε ένα νέο χώρο είναι πάντοτε κάτι το διαφορετικό. Για αυτό το λόγο, πριν κάθε εμπειρία, υπάρχει αναλυτική περιγραφή του χώρου και φωτογραφίες αυτού, ώστε ώστε να γίνεται πιο οικείος στον επισκέπτη, από πριν. Κάθε συμμετέχοντας εγγράφεται στην πλατφόρμα χρησιμοποιώντας προσωπικό λογαριασμό κοινωνικών δικτύων και μόνο αφότου απαντήσει σε συγκεκριμένες ερωτήσεις ασφαλείας.
Ειδικότερα για τις εμπειρίες, υπάρχει πάντοτε έλεγχος και έγκριση από τη VizEat. Σε περιπτώσεις, μάλιστα, η VizEat μπορεί να ζητήσει ένα test event για να επιβεβαιώσει έναν νέο οικοδεσπότη, πριν προτείνει την εμπειρία του. Παραλληλα υπάρχει κάλυψη από τη Lloyd’s London, ως προς την αστική ευθύνη – χωρίς ομως να έχει ποτέ χρειαστεί να ενεργοποιηθεί έως σήμερα.
Τέλος, ο οικοδεσπότης έχει την άτυπη υποχρέωση να μάθει όσο περισσότερο στοιχεία γίνεται για τους ανθρώπους με τους οποίους θα δειπνίσει. Καθότι πρόκειται για φαγητό, η επικοινωνία μεταξύ επισκέπτη – οικοδεσπότη είναι το πιο σημαντικό σημείο, ώστε να διασαφηνιστούν οι ειδικές προτιμήσεις, αλλεργίες, διατροφικές επιλογές, κοκ.
Η VizEat μπορεί να χαρακτηριστεί ως το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα οικονομίας διαμοιρασμού (sharing economy). Μιλήστε μας για αυτό. Πώς ακριβώς γίνεται η πληρωμή του πελάτη προς τον οικοδεσπότη και τι ποσοστό προμήθειας κρατάει η πλατφόρμα;
Η VizEat είναι πρώτα από όλα κοινότητα: μία κοινότητα ανθρώπων που παθιάζονται για το καλό φαγητό και για τις ξεχωριστές εμπειρίες που μπορούν να προσφέρουν το κάτι διαφορετικό.
Η εγγραφή και συμμετοχή σε αυτή την κοινότητα είναι πλήρως δωρεάν για κάθε ενδιαφερόμενο. Κάθε οικοδεσπότης ορίζει και αμοίβεται με την τιμή που κρίνει ανά άτομο για την εμπειρία γαστρονομίας που προσφέρει. Η VizEat προσθέτει ένα 20% πάνω στην τιμή αυτή. Για παράδειγμα, εάν οριστεί τιμή 25€ ανά άτομο, ο οικοδεσπότης θα λάβει 25€, ενώ ο επισκέπτης θα πληρώσει 30€. Η πληρωμή γίνεται 48 ώρες αφότου πραγματοποιηθεί η εμπειρία και ο επισκέπτης λαμβάνει απόδειξη από τη VizEat.
Ποιο είναι το μέλλον για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το μοντέλο του sharing economy; Είναι το μοντέλο αυτό πρότυπο για επιτυχία για τις επιχειρήσεις του μέλλοντος;
Θα ήταν κάπως τολμηρό να πούμε ότι το μοντέλο του sharing economy είναι πρότυπο για επιτυχία για τις επιχειρήσεις του μέλλοντος, γενικά. Σίγουρα, όμως, με την πάροδο των ετών και την ωρίμανση της τεχνολογίας και νέων καινοτόμων εφαρμογών, το μοντέλο αυτό θα επηρεάζει όλο και περισσότερες επιχειρήσεις και κλάδους.
Το μέλλον για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το μοντέλο του sharing economy είναι σίγουρα θετικό, αρκεί να βρουν τη «χρυσή τομή» στον κλάδο τους. Το στοίχημα είναι να καταφέρουν να δώσουν μία νέα, διαφοροποιημένη πρόταση στην αγορά, η οποία και να συμπληρώσει την κλασσική οικονομική δραστηριότητα, αξιοποιώντας ανεκμετάλλευτες ευκαιρίες και το υποαπασχολούμενο κεφάλαιο.
Ύστερα από 3 χρόνια η VizEat τελικά έφτασε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Αθήνα. Πιστεύετε έχει όλες τις προοπτικές να ανθήσει εδώ; Υπάρχουν σχέδια για το VizEat να προσεγγίσει και άλλες περιοχές της Ελλάδας;
Η VizEat είναι ανοιχτή για όλες τις περιφέρειες στην Ελλάδα, ενώ ειδικά η πόλη της Αθήνας είναι ο προορισμός με τη μεγαλύτερη ζήτηση.
Στα επόμενα βήματα έχουν συμπεριληφθεί νέες πόλεις και προτάσεις προορισμών. Μάλιστα, υπάρχει ήδη ενδιαφέρον για το καλοκαίρι του 2018 για τις πόλεις της Κρήτης, η οποία και αντιμετωπίζεται ως ένας εναλλακτικός προορισμός, με ιδιαίτερο γαστρονομικό πλούτο.
Η Ελλάδα έχει την… πολυτέλεια να κατοικείται από αρκετούς ανεξάρτητους μάγειρες (ερασιτέχνες ή επαγγελματίες) που γνωρίζουν πώς να προετοιμάσουν πραγματικές γαστρονομικές εμπειρίες. Επίσης, σε όλη τη χώρα υπάρχει μία ιδιαίτερη κληρονομιά της φιλοξενίας και η ελληνική οικιακή μαγειρική έχει πολλά στοιχεία που ξεχωρίζουν. Εκτιμώ ότι μία κοινότητα όπως η VizEat μπορεί να λειτουργήσει υπέρ της προώθησης των παραπάνω και αναμφισβήτητα να εξαπλωθεί σε όλη την Ελλάδα!