Της Νατάσας Λαμπρινάκου
Κλασσική Φιλόλογος
[email protected]
Facebook: https://www.facebook.com/natasa.lambrinakou
Lingua Latina: Persona non grata!
Είναι όντως γεγονός ότι η Λατινική γλώσσα είναι ανεπιθύμητη από την παρούσα κυβέρνηση. Δυστυχώς, όχι μόνο τα λατινικά, αφού από τη στιγμή που ανέλαβε το Υπουργείο Παιδείας ο Φίλης συρρίκνωσε τις ώρες των αρχαίων και των νέων ελληνικών στο Λύκειο, ενώ στο Γυμνάσιο επικρατεί το ΑΠΟΛΥΤΟ ΧΑΟΣ, καθώς εξετάζονται μόνο 4 μαθήματα (Ιστορία, Νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία σε συνεξέταση, Φυσική και Μαθηματικά). Αποτέλεσμα; Τα παιδιά φτάνουν στην Α΄ Λυκείου χωρίς καμία βάση στα αρχαία, τα οποία πλέον τους φαίνονται βουνό! Τώρα, λοιπόν, ο Γαβρόγλου ήρθε για να αποτελειώσει το σχέδιο της κυβέρνησης που δεν είναι άλλο από τη διαμόρφωση ημιμαθών πολιτών χωρίς κριτική σκέψη, οι οποίοι είναι και εύκολα χειραγωγήσιμοι. Αλλά … sic simper tyrannis!
Όντως, έτσι συμβαίνει πάντα στους τυράννους! Στο στόχαστρο αυτή τη φορά είναι τα λατινικά. Ευτυχώς, όμως, alea jacta non est. Ο κύβος, δηλαδή, δεν ερρίφθη, καθώς το νομοσχέδιο που προβλέπει την κατάργηση των λατινικών θα υποβληθεί στη Βουλή για ψηφοφορία το Δεκέμβρη οπότε…nil despenandum! Ας μην απελπιζόμαστε, λοιπόν μέχρι το νομοσχέδιο να γίνει επίσημα νόμος. Άλλωστε, είναι γνωστό ότι nullum crimen, nulla poena sine lege, αφού δεν υπάρχει κανένα έγκλημα, καμία ποινή χωρίς νόμο! Κι επειδή verba volant, scripta manent και qui tacet, consentit, αποφάσισα να μην σιωπήσω για να μην συναινέσω αλλά να γράψω, επειδή τα λόγια πετούν αλλά τα γραπτά μένουν!
Γι’ αυτό, audiatur et altera pars, ας ακουσθεί δηλαδή και η άλλη πλευρά!
Μετά τη ναυμαχία στο Άκτιο το 31 π.Χ., γεγονός που σηματοδότησε την κατάκτηση της Ελλάδας από τους Ρωμαίους, η γλωσσική και πολιτιστική αλληλεπίδραση ανάμεσα στους δύο λαούς ήταν τόσο μοιραία όσο και αναπόφευκτη. Συνεπώς, από τον 1ο αιώνα π.Χ. και εξής μιλάμε για ελληνορωμαϊκό πολιτισμό. Τα λατινικά ήταν η γλώσσα που μιλήθηκε στη Γηραιά Ήπειρο για πολλούς αιώνες. Το γραμματικό και συντακτικό της σύστημα ακολούθησε αυτό των αρχαίων ελληνικών.
Δεν είναι τυχαίο ότι για πολλούς αιώνες όποιος ήθελε να θεωρείται μορφωμένος έπρεπε να γνωρίζει αρχαία ελληνικά και λατινικά. Πώς γίνεται, επομένως, να θέλουμε να θεωρούμαστε Ευρωπαίοι πολίτες, όταν αποκόπτουμε τον βασικό ομφάλιο λώρο με τη μητέρα-Ευρώπη που δεν είναι άλλος από την κοινή πολιτιστική μας κληρονομιά; Σε όλα τα σχολεία των ευρωπαϊκών χωρών διδάσκονται τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά. Θεωρείτε τυχαίο το ότι στην Ελλάδα, δηλαδή στην τροφό και καταλύτη του ευρωπαϊκού πολιτισμού, αυτές καταργούνται με μικρές αλλά συχνές δόσεις; Και πέρα από τις άμεσες και εμφανείς πολιτικές σκοπιμότητες υπάρχει άλλη μία που ελλοχεύει: θα ενισχυθεί ο μύθος του «ανάδελφου» λαού μας! Τι θα πει αυτό; Ότι σταδιακά θα επικρατήσει η άποψη ότι ο λαός μας δεν έχει γλωσσικούς ή συγγενικούς δεσμούς με κανέναν άλλο λαό στη γη, κάτι το οποίο θα οδηγήσει σε απόλυτη έξαρση του εθνικισμού!
Κύριε Γαβρόγλου, υποστηρίξατε ότι τα λατινικά καταργούνται για να περιοριστεί η παπαγαλία και για αυτό το λόγο αντικαθίστανται από την κοινωνιολογία. Ultima ratio regum! Έσχατο επιχείρημα των βασιλέων! Βέβαια rex non potest peccare (ο βασιλιάς δεν μπορεί να σφάλλει) αλλά nemo sine vitio est (κανείς δεν είναι αλάνθαστος)!
Δηλαδή οι γραμματικές ασκήσεις, η μετατροπή από τη μία φωνή στην άλλη, η ανάλυση μετοχών, η σύμπτυξη προτάσεων και οι ισοδύναμες μορφές εκφοράς προσδιορισμών είναι παπαγαλία, ενώ η στείρα απομνημόνευση της κοινωνιολογίας δεν είναι; Μάλλον στην απόφαση του υπουργού μεγαλύτερο ρόλο έπαιξε το ότι υπάρχουν αδιόριστοι κοινωνιολόγοι. Άλλωστε nervus rerum, pecuniam, δηλαδή η ψυχή των πραγμάτων είναι τα λεφτά.
Ωστόσο, αξιοσημείωτο είναι ότι η αντίδραση των φιλολόγων δεν ήταν μαζική. Λογικό και αναμενόμενο θα σχολιάσω. Φιλόλογοι υπάρχουν πολλοί, φιλολογίες όμως λίγες!
Δικαίωμα διορισμού στον κλάδο ΠΕ02 των φιλολόγων έχουν όχι μόνο οι απόφοιτοι των αμιγώς Φιλολογικών Τμημάτων αλλά και οι απόφοιτοι των εξής σχολών: Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής, Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών, Ιστοριάς – Αρχαιολογίας και Ιστορίας – Εθνολογίας. Επομένως, είναι λογικό να μην υπάρχει καθολική αντίδραση αφού οι φοιτητές αυτών των σχολών δεν διδάσκονται ούτε Αρχαία Ελληνικά, ούτε Λατινικά αλλά ούτε και λογοτεχνία. Μόνο που στην προκειμένη περίπτωση ομφαλοσκοπούν και δεν καταλαβαίνουν ότι όπου να ναι έρχεται και η δική τους σειρά, καθώς omnes una manet nox (μία νύχτα μας περιμένει όλους).
Δεν ξέρω, λοιπόν, σε ποιον πρέπει να πω το “tua culpa” (σφάλμα σου) και σε ποιον το“memento mori” (θυμήσου τον «θάνατο»). Στον υπουργό ή στους «συναδέλφους»; Ξέρω, όμως, ότι σε αμφοτέρους ταιριάζει τόσο το “non omnia possumus omnes” (όλα δεν μπορούμε να τα κάνουμε όλοι) όσο και το “errare humanum est” (το σφάλλειν είναι ανθρώπινο)!
Εν πάση περιπτώσει, finis coronat opus!
Το τέλος στεφανώνει το έργο!