Νομίζω –μακάρι να διαψευστώ πανηγυρικά- ότι αυτό αποτελεί ένα κοινό μυστικό. Είμαι καθόλα υπέρμαχη της επαναλειτουργίας των σχολείων με φυσική παρουσία. Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο προεξηγγέλθηκε η λειτουργία των σχολείων είναι μη υλοποιήσιμος και μη βιώσιμος από μαθητές και καθηγητές. Ας εξετάσουμε ορισμένα σημεία:
Μάσκα σε όλα τα μαθήματα και για όλες τις ώρες μέσα στις τάξεις: Επομένως, τα παιδιά που πηγαίνουν π.χ. στο Μουσικό Σχολείο και έχουν 9ωρα θα φοράνε τη μάσκα από τις 8 το πρωί μέχρι τις 3 το μεσημέρι με μόνη εξαίρεση τα δεκάλεπτα διαλείμματα. Όλα αυτά τη στιγμή που επικρατεί διχογνωμία μεταξύ των παιδιάτρων.
Μάσκα από το Νηπιαγωγείο: ΟΚ! Τα παιδάκια θα κατεβάζουν με τα χέρια τους την μάσκα για να φάνε και να πιουν νερό από το δωροπαγουρίνο. Μετά με τα ίδια χέρια που έπιασαν τη μάσκα και το παγουρίνο θα πιάνουν όλα μαρκαδόρους, κάρτες, μπάλες και ό,τι άλλο κοινόχρηστο υλικό μπορεί να υπάρχει σε μία νηπιακή τάξη. Και όλα αυτά ενώ τα παιδάκια είναι σε απόσταση αναπνοής το ένα από το άλλο.
Μάσκα στο Δημοτικό: Κοινόχρηστο γυμναστήριο από όλες τις τάξεις (γιατί τις ημέρες που βρέχει προφανώς και δεν θα κάνουν στο προαύλιο τα παιδάκια γυμναστική). Και εδώ εντοπίζουμε το δωροπαγουρίνο μόνο που οι ιθύνοντες δεν σκέφτηκαν ότι το νερό κάποια στιγμή θα τελειώσει. Οπότε μαντέψτε! Θα πάνε στη βρύση τα παιδάκια να το γεμίσουν και λογικά θα την ανοίξουν με τα χέρια τους (κάτι για γάντια δεν είπαμε ακόμη)! Επίσης, με την μάσκα είναι ΑΔΥΝΑΤΗ η διδασκαλία της πρώτης δημοτικού, όπου σχηματίζεις λέξεις και μαθαίνεις φθόγγους και τα παιδιά μιμούνται τις κινήσεις της γνάθου της δασκάλας τους. Τέλος, δεν πειράζουν κανέναν τα διθέσια θρανία και η ανταλλαγή γραφικής ύλης μεταξύ μαθητών. Όλα αυτά λύνονται με την μάσκα. Αν μάλιστα εντοπιστεί κρούσμα, θα κλείνει μόνο το τμήμα που είχε το κρούσμα. Και τα υπόλοιπα τμήματα που χρησιμοποίησαν τους κοινόχρηστους με το κρούσμα χώρους; Και η δασκάλα Αγγλικών που έκανε μάθημα στο κρούσμα και μετά μπήκε και στα άλλα τμήματα;
Μάσκα στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο: Πάλι διθέσια θρανία. Πάλι κλειστό γυμναστήριο τα βροχερά και ρομαντικά χειμωνιάτικα πρωινά. Πάλι όμως θα κλείνει μόνο το τμήμα του κρούσματος. Πάλι όμως θα χουν κάνει μάθημα στο κρούσμα 7 διαφορετικοί καθηγητές μέσα στην ημέρα, οι οποίοι μπορεί να έχουν και όλα τα τμήματα του σχολείου. Και πότε θα εντοπιστεί το θετικό κρούσμα; Όταν θα χουν περάσει 5 μέρες και θα ναι πλέον αργά και μέχρι τότε ο ιός μπορεί να έχει διασπαρεί σε όλο το σχολείο;
Δάσκαλοι και Καθηγητές: Δεν ασχολήθηκα μέχρι τώρα με το διδακτικό προσωπικό, γιατί ούτε οι υπεύθυνοι φαίνεται να ασχολούνται. Το 80% περίπου των καθηγητών είναι άνω των 50-55. Μερικοί πιθανόν να ανήκουν και σε ευπαθείς ομάδες. Το υπουργείο έδωσε στους ευπαθείς εκπαιδευτικούς την δυνατότητα να κάνουν μάθημα με τηλεκπαίδευση. Συνεπώς, τι θα γίνει σε αυτήν την περίπτωση; Θα κάνουν τα παιδιά μάθημα μέχρι την 3η ώρα διά ζώσης και την 4η διαδικτυακά επειδή ο διδάσκων είναι ευπαθής ομάδα; Και σε περίπτωση που ένας καθηγητής είναι ο ίδιος κρούσμα ασυμπτωματικό και μπαινοβγαίνει επί μέρες σε 6 τμήματα και μοιράζει φωτοτυπίες και διαγωνίσματα, τι γίνεται;
Γενικά έχω πολλές απορίες και φοβάμαι ότι οι επιστήμονες δεν έλαβαν σοβαρά υπόψιν τους τον τρόπο λειτουργίας ενός δημόσιου σχολείου και τις υποδομές του. Ιδανικότερο θα ήταν να χρησιμοποιηθούν μονοθέσια θρανία με πλέξι γκλας γύρω τους, να τοποθετηθούν παντού αυτόματα αντισηπτικά και να χωριστούν τα τμήματα σε πρωινές και απογευματινές ζώνες. ΑΛΛΑ….. ποιο είναι, λοιπόν, το επιμύθιο Greco μασκαρά;
Κορίτσια μου, αποχαιρετήστε το Mac κραγιόν που χάνετε … πάλι με χρόνια με καιρούς πάλι δικό μας θα ναι …
Νατάσα Λαμπρινάκου
Κλασική φιλόλογος Α.Π.Θ.
[email protected]