Πολλοί είναι οι παράγοντες του λιανικού εμπορίου που αισθάνονται ενθουσιασμένοι στην ιδέα ότι θα αποχαιρετήσουν το 2020 και τα απρόβλεπτα μοτίβα αγορών που αυτό συνεπάγονταν.
Το 2021 ήδη φαίνεται ότι γίνεται κατανοητό ως ένα έτος αφιερωμένο στην ανασυγκρότηση και τον επανασχεδιασμό. Αλλά με το εμβόλιο να κυκλοφορεί καθ ‘ όλη τη διάρκεια του έτους και ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού να εξακολουθεί να είναι ευάλωτο απέναντι στον ιό, φαίνεται απίθανο να συμβούν σημαντικές αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών σύντομα.
Πιθανότατα, το 2021 θα συνεχίσουν να ισχύουν ορισμένες από τις βασικές τάσεις που διαμόρφωσαν το λιανικό εμπόριο το 2020. Από τον ευσυνείδητο καταναλωτισμό μέχρι την αναζωπύρωση του φυσικού καταστήματος, παρακάτω σχολιάζονται οι πιθανές προβλέψεις για το λιανικό εμπόριο του 2021.
Ο ηθικός καταναλωτισμός στο προσκήνιο
Δεν θεωρείται πια έκπληξη η όλο και αυξανόμενη επιθυμία ενός ολοένα και μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού να αγοράζει λιγότερα αλλά καλύτερα, δηλαδή με κριτήριο την ποιότητα.
Εδώ και μερικά χρόνια, και ιδιαίτερα από το 2017 και την εμφάνιση του φαινομένου Blue Planet 2, διαφάνηκε μια σημαντική μεταβολή της στάσης των καταναλωτών, για παράδειγμα προς το βιοδιασπώμενο και μίας χρήσης πλαστικό.
Η πανδημία επιτάχυνε αυτή την τάση, υποδηλώνοντας ότι η το μερίδιο της αγοράς για τις επιχειρήσεις που επικεντρώνονται σε ηθικά και βιώσιμα κίνητρα θα αυξηθεί κατά πολύ το 2021.
Προς επίρρωση των παραπάνω, σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας που διεξήγαγε η Boston Consulting Group (BCG), το 83% των Βρετανών θέλουν οι εταιρείες να κάνουν περισσότερα για να ενσωματώσουν περιβαλλοντικές εκτιμήσεις στα προϊόντα και τις δραστηριότητές τους.
Αυτή η όλο και αυξανόμενη τάση για ηθικό καταναλωτισμό οδηγεί τους καταναλωτές να είναι πιο απαιτητικοί από ποτέ και περισσότερο καχύποπτοι απέναντι στο «greenwashing» ή τις επιχειρήσεις που πληρώνουν μόνο για να διατυμπανίσουν ένα ηθικό προφίλ.
Οι εταιρείες πρέπει να επενδύσουν συνολικά σε μία υπεύθυνη στάση η οποία στοχεύει σε κάτι πολύ περισσότερο από την απλή εταιρική κοινωνική ευθύνη.
Οι μεγάλοι λιανοπωλητές πρέπει να γίνουν δημιουργικοί για να προσπαθήσουν να διαφοροποιηθούν από τους ανταγωνιστές. Κάτι τέτοιο, πρέπει να εξελιχθεί πολύ περισσότερο από τη δωρεά ενός μέρους των κερδών τους σε φιλανθρωπικούς σκοπούς και πρόκειται να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο με τον οποίο δραστηριοποιούνται στον χώρο της βιώσιμης ανάπτυξης.
Καθώς προχωρούμε στο 2021, το βάρος πέφτει στους λιανοπωλητές και τις μεγάλες εταιρείες για να δείξουν πώς είναι στο σύνολο τους υπεύθυνοι πολίτες, αν θέλουν να προσελκύσουν αποδοτικά συνειδητό καταναλωτή του 2021.
Το κλειδί είναι στις τοπικές αγορές
Ένα από τα μεγαλύτερα απροσδόκητα θετικά του 2020 ήταν η αναζωπύρωση των τοπικών εμπορικών περιοχών. Με τους πελάτες να δείχνουν απρόθυμοι ή και ανίκανοι να ταξιδέψουν σε μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα, πολλές μικρότερες εμπορικές περιοχές είδαν μια ανάκαμψη στις πωλήσεις.
Φαίνεται πιθανό ότι αυτή η επιθυμία για τις τοπικές αγορές θα συνεχιστεί στο 2021, ειδικά εφόσον πολλοί άνθρωποι συνεχίζουν να εργάζονται από το σπίτι.
Είναι, μάλιστα, ενδιαφέρουσα η εξής συσχέτιση : οι καταναλωτές που θέλουν να ψωνίσουν ηθικά είναι συχνά φανατικοί της υποστήριξης των τοπικών καταστημάτων, καθιστώντας τα ψώνια σε τοπικό επίπεδο διπλά σημαντικά για πολλούς καταναλωτές.
Έτσι, τα τοπικά καταστήματα και οι ανεξάρτητοι λιανοπωλητές είναι σε πλεονεκτική θέση για να εξυπηρετήσουν αυτούς τους συνειδητούς καταναλωτές και θα έπρατταν σωστά εάν εστίαζαν τα μηνύματά τους γύρω από το κοινό όφελος, την κοινότητα και τον πλανήτη.
Όπως δείχνει η παραπάνω έρευνά το 41% των καταναλωτών σκοπεύουν να αγοράσουν από περισσότερα τοπικά καταστήματα στο μέλλον. Ως εκ τούτου, οι ανεξάρτητοι λιανοπωλητές θα πρέπει να επικεντρωθούν στο κάλεσμα της τοπικής κοινωνίας και να τονίζουν τον θετικό ρόλο τους μέσα στην κοινότητα για να απευθυνθούν στον πιο συνειδητό καταναλωτή.
Ο αγώνας των φυσικών καταστημάτων
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το ηλεκτρονικό λιανικό εμπόριο αναδείχθηκε ως ο αδιαμφησβήτητος νικητής για το 2020, καθώς οι καταναλωτές αναζητούσαν ευκολία και ασφαλέστερους τρόπους για να ψωνίσουν.
Το ποσοστό των αγορών που συνέβησαν μέσα από το διαδίκτυο αυξήθηκε σε ποσοστό μεγαλύτερο του 1\3 κατά την διάρκεια του αποκλεισμού και εισήγαγε νέους πελάτες σε ηλεκτρονικές αγορές που ίσως δεν είχαν ψωνίσει ποτέ πριν από το Διαδίκτυο.
Ωστόσο, παρά την τεράστια αύξηση του διαδικτυακού λιανικού εμπορίου, είναι πιθανό οι πελάτες να θέλουν να επιστρέψουν για να επισκεφθούν τα φυσικά καταστήματα, καθώς ακόμα θεωρείται μια αναντικατάστατη εμπειρία.
Η τεχνολογία συνεχίζει να αναδιαμορφώνει το λιανικό εμπόριο
Το 2021, προβλέπεται ότι η τεχνολογία θα συνεχίσει να επιτρέπει σε έναν αγοραστή που το επιθυμεί να ερευνήσει και να ψάξει στο διαδίκτυο και στη συνέχεια να αγοράσει στο φυσικό κατάστημα.
Κατά την διάρκεια του 2020, έγινε κατανοητό ότι οι αγορές σε απευθείας σύνδεση και εκτός σύνδεσης δεν είναι δύο ξεχωριστές πράξεις, αλλά μάλλον ένα ενιαίο ταξίδι που είναι συχνά περίπλοκο και παλινδρομεί μεταξύ online και offline αγορών.
Ήδη, η πανδημία έχει οδηγήσει πολλούς ιδιοκτήτες φυσικών καταστημάτων να πειραματιστούν γρήγορα με υπηρεσίες που διευκολύνουν σημαντικά τους πελάτες τους να ψωνίζουν στο Διαδίκτυο.
Όπως φαίνεται,ο γρήγορος πειραματισμός που εφαρμόστηκε το 2020 πρόκειται πραγματικά να εξελιχθεί και να οδηγήσει σε μερικούς συναρπαστικούς τρόπους για τις ηλεκτρονικές αγορές ανά τον κόσμο.
Η δυνατότητα του άμεσου ελέγχου για την τοπική διαθεσιμότητα στο κατάστημα μέσα από το Google ή το Facebook θα γίνει τόσο συνηθισμένη όσο ο έλεγχος των ωρών λειτουργίας με μία απλή αναζήτηση.
Με άλλα λόγια, η νέα τεχνολογία θα συμβάλει στη δημιουργία μιας απρόσκοπτης μετάβασης μεταξύ της ηλεκτρονικής έρευνας και της αγοράς εκτός σύνδεσης. Αυτό μπορεί επίσης να σχετίζεται με την αυξανόμενη δημοτικότητα του social commerce.
Το Facebook και το Instagram προσθέτουν σταδιακά περισσότερα χαρακτηριστικά για να επιτρέψουν στους αγοραστές να την περιήγηση και την αγορά μέσα από τις εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης.
Οι επιχειρήσεις που έχουν ισχυρή παρουσία στο διαδίκτυο θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν αυτή την τάση για να συμμετάσχουν και να ικανοποιήσουν τους πελάτες.
Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται το 2021, οι πιο ισχυροί λιανοπωλητές θα επικεντρωθούν όχι στην τεχνολογία για χάρη της τεχνολογίας, αλλά στο πώς να την χρησιμοποιήσουν για να ενισχύσουν την εμπειρία αγορών του πελάτη.
Προσοχή στο κενό!
Ένα πράγμα είναι σαφές, το 2021 θα συνεχίσει να είναι ένα έτος σημαντικής αλλαγής για τη λιανική βιομηχανία.
Αναμένεται να ενισχυθούν τάσεις όπως η εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης και η εξατομίκευση, καθώς οι λιανοπωλητές αναζητούν καινοτόμους τρόπους για να βοηθήσουν τις πωλήσεις και να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα πραγματικότητα.
Με μια ολοένα και πιο απαιτητική και προσεκτική πελατειακή βάση και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε χαμηλά επίπεδα, είναι σαφές ότι ακόμα διανύουμε δύσκολες μέρες.