Πενήντα χρόνια δυναμικής παρουσίας στην ελληνική αγορά μπίρας μετρά η Αθηναϊκή Ζυθοποιία και με συνεχείς επενδύσεις στοχεύει πάντα στην ανάπτυξη και στην εξωστρέφεια παράγοντας αξία για την οικονομία της χώρας, τους εργαζόμενους και το περιβάλλον.
Όπως αναφέρει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Ζωούλλης Μηνά, “Αναγνωρίζουμε τις μεγάλες δυνατότητες που έχει η χώρα. Θεωρώ πως οι επιχειρήσεις έχουν έναν καθοριστικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια και μπορούν να συνδράμουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη”.
Αυτήν την πεποίθηση στηρίζει έμπρακτα η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, τόσο μέσα από τη λειτουργία της και την εξαγωγική της δραστηριότητα, όσο και με τα προγράμματα που υλοποιεί, όπως το Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού και η συνεργασία με οργανισμούς που προσφέρουν γνώση και υποστήριξη σε μικρές, νεοφυείς επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Μηνά, παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία τα τελευταία χρόνια, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία συνεχίζει το επενδυτικό της πλάνο με σύμμαχό της την μητρική εταιρεία Heineken.
Συγκεκριμένα, την περίοδο 2010-2016 η εταιρεία πραγματοποίησε επενδύσεις συνολικού ύψους 120 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, προγραμματίζονται σημαντικές επενδύσεις για την επόμενη τριετία, συνολικού ύψους 61 εκατ. ευρώ, κυρίως για την προώθηση των εξαγωγών, την ανάπτυξη και κυκλοφορία νέων προϊόντων και την αγορά νέου εξοπλισμού για την αναβάθμιση των εργοστασίων.
Η μητρική εταιρεία Heineken “πιστεύει και υποστηρίζει την ελληνική αγορά μπίρας. Παράλληλα συνεργάζεται αρμονικά, έχοντας απόλυτη εμπιστοσύνη στη διοίκηση της εταιρείας στην Ελλάδα η οποία είναι και υπεύθυνη για όλες τις τελικές αποφάσεις, από θέματα στρατηγικής, επενδύσεων, καθώς και επιμέρους κινήσεων. Την ίδια στιγμή κατανοεί ότι οι οικονομίες κινούνται πάντα κυκλικά και, ως εκ τούτου, η ελληνική οικονομία θα καταφέρει η ίδια να ανακάμψει μετά από αυτή τη δύσκολη περίοδο” επισημαίνει ο κ. Μηνά.
Η υποστήριξη και η ψήφος εμπιστοσύνης της ΗΕΙΝΕΚΕΝ στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Μηνά, “μεταφράζεται στη δυνατότητα που έδωσε στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία για εξαγωγές εκτός των δικών μας αγορών, σε Κίνα και Ιταλία, ενώ αποδεικνύεται για μία ακόμα φορά και με τη διοργάνωση του Heineken Champions Voyage στη Μύκονο φέτος και για συνολικά τρία χρόνια”.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Ζωούλλη Μηνά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στην Μαρία Τσιβγέλη:
Ποιο είναι το ύψος των επενδύσεων που υλοποίησε η Αθηναϊκή Ζυθοποιία τα τελευταία χρόνια και ποιους τομείς αφορούσαν; Σε ποιο βαθμό η οικονομική κρίση επηρέασε τα επενδυτικά σχέδια της εταιρείας;
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία μετρά περισσότερα από 50 χρόνια δυναμικής παρουσίας στην ελληνική αγορά μπίρας. Με συνεχείς επενδύσεις στην καινοτομία και στον εκσυγχρονισμό της παραγωγικής διαδικασίας, στοχεύουμε πάντα στην ανάπτυξη και στην εξωστρέφεια, παράγοντας αξία για την οικονομία της χώρας, τους εργαζόμενους και το περιβάλλον. Παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, την περίοδο 2010-2016 πραγματοποιήσαμε σημαντικές επενδύσεις συνολικού ύψους 120 εκατ. ευρώ. Όχι μόνο δεν άλλαξε η στρατηγική μας λόγω της κρίσης, αλλά, αντιθέτως, οι επενδύσεις συνεχίστηκαν με στόχο την ανάπτυξη νέων προϊόντων και τη στήριξη των εξαγωγών. Συνολικά την τελευταία πενταετία έχουμε προχωρήσει στην κυκλοφορία 12 νέων προϊόντων, ενώ, την ίδια στιγμή, η αξία των εξαγωγών της εταιρίας έχει ανέλθει στα 122 εκατ. ευρώ, από το 2008.
Ποια είναι τα επενδυτικά σχέδια της εταιρείας για την επόμενη περίοδο και τι περιλαμβάνουν;
Παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία τα τελευταία χρόνια, εμείς συνεχίζουμε το επενδυτικό μας πλάνο, έχοντας προγραμματίσει σημαντικές επενδύσεις για την επόμενη τριετία, συνολικού ύψους 61 εκατ. ευρώ, κυρίως για την προώθηση των εξαγωγών, την ανάπτυξη και κυκλοφορία νέων προϊόντων και την αγορά νέου εξοπλισμού για την αναβάθμιση των εργοστασίων μας.
Πως βλέπετε την πορεία της ελληνικής οικονομίας και πόσο φιλικό είναι το επιχειρηματικό/επενδυτικό περιβάλλον της χώρας; Είστε αισιόδοξος ότι η χώρα μπορεί να βγει από την κρίση και την ύφεση;
Προτιμούμε να βλέπουμε το ποτήρι μισογεμάτο και αυτό όχι μόνο γιατί είμαστε αισιόδοξοι από τη φύση μας, αλλά κυρίως διότι αναγνωρίζουμε τις μεγάλες δυνατότητες που έχει η χώρα. Θεωρώ πως οι επιχειρήσεις έχουν έναν καθοριστικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια και μπορούν να συνδράμουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη. Αυτήν την πεποίθηση στηρίζουμε έμπρακτα, ως Αθηναϊκή Ζυθοποιία, τόσο μέσα από τη λειτουργία μας και την εξαγωγική μας δραστηριότητα, όσο και με τα προγράμματα που υλοποιούμε, όπως το Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού και η συνεργασία μας με οργανισμούς που προσφέρουν γνώση και υποστήριξη σε μικρές, νεοφυείς επιχειρήσεις. Μέσω αυτών παράγουμε αξία για την οικονομία και συνεισφέρουμε στη δημιουργία καλύτερων συνθηκών για την κοινωνία.
Πως βλέπει η μητρική εταιρεία το οικονομικό/επενδυτικό περιβάλλον στην Ελλάδα και κατά πόσο αυτό επηρεάζει τις αποφάσεις της για την θυγατρική της στην Ελλάδα;
Η ΗΕΙΝΕΚΕΝ πιστεύει και υποστηρίζει την ελληνική αγορά μπίρας. Παράλληλα συνεργάζεται αρμονικά, έχοντας απόλυτη εμπιστοσύνη στη διοίκηση της εταιρίας στην Ελλάδα η οποία είναι και υπεύθυνη για όλες τις τελικές αποφάσεις, από θέματα στρατηγικής, επενδύσεων, καθώς και επιμέρους κινήσεων. Την ίδια στιγμή κατανοεί ότι οι οικονομίες κινούνται πάντα κυκλικά και, ως εκ τούτου η ελληνική οικονομία θα καταφέρει η ίδια να ανακάμψει μετά από αυτή τη δύσκολη περίοδο.
Η υποστήριξη και η ψήφος εμπιστοσύνης της ΗΕΙΝΕΚΕΝ στη χώρα μας μεταφράζεται στη δυνατότητα που έδωσε στην εταιρία μας για εξαγωγές εκτός των δικών μας αγορών, σε Κίνα και Ιταλία, ενώ αποδεικνύεται για μία ακόμα φορά και με τη διοργάνωση του Heineken Champions Voyageστη Μύκονο φέτος και για συνολικά τρία χρόνια. Η πρωτοβουλία που πραγματοποιήθηκε με προσκεκλημένους από όλο τον κόσμο και με την υποστήριξη μιας ολοκληρωμένης καμπάνιας επικοινωνίας σε περισσότερες από 50 χώρες, έστρεψε τα φώτα του παγκόσμιου ενδιαφέροντος στην Ελλάδα, ως διεθνή τουριστικό προορισμό και συνέβαλε στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας.
Ποια ήταν η πορεία της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας το 2016 τόσο σε οικονομικά αποτελέσματα όσο και σε μερίδια αγοράς; Αντίστοιχα τι εικόνα έχετε μέχρι τώρα για το 2017 και πως εκτιμάτε ότι θα κινηθεί;
Το 2016 ήταν μια δύσκολη αλλά καλή χρονιά, καθώς κατορθώσαμε να κλείσουμε με θετικά αποτελέσματα. Οι πωλήσεις μας αυξήθηκαν κατά περίπου 3% σε όγκο, γεγονός που αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην άνοδο του εισερχόμενου τουρισμού, τη συνεχή καινοτομία της εταιρείας, καθώς και στην καλή πορεία της μπίρας ΑΛΦΑ, μιας μάρκας που έχει αγαπηθεί ιδιαίτερα από το ελληνικό κοινό. Τα αποτελέσματα θα ήταν καλύτερα, αν η αγορά μπίρας δεν επιβαρυνόταν το δεύτερο εξάμηνο από την περαιτέρω αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που άγγιξε το 90%. Για τη χρονιά που διανύουμε, ευελπιστούμε ότι η αναμενόμενη αύξηση στην τουριστική κίνηση θα τονώσει περαιτέρω την αγορά μπίρας.
Πως διαμορφώνεται η πορεία του κλάδου. Πόσο έντονος θεωρείτε ότι είναι ο ανταγωνισμός και πόσο έχει πληγεί από την οικονομική ύφεση;
Ο καταναλωτής αυτή τη στιγμή μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τουλάχιστον 70 διαφορετικές μάρκες μπίρας, χωρίς να συνυπολογίζω τις εισαγόμενες και τις ιδιωτικές ετικέτες. Αυτό είναι μία πολύ θετική εξέλιξη για την αγορά μας, εφόσον συμβάλει σημαντικά στη δημιουργία της κουλτούρας μπίρας που ακόμα λείπει από την Ελλάδα. Σε αυτή την θετική εξέλιξη μεγάλη είναι και η συμβολή της μικροζυθοποιίας που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια.
Πόσο έχουν αλλάξει οι συνήθειες των καταναλωτών;
Η κατά κεφαλήν κατανάλωση μπίρας στην Ελλάδα παραμένει χαμηλή, περίπου 35 λίτρα ετησίως, σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που ανέρχεται σε 75 λίτρα, κάτι που αφήνει σημαντικά περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη της κατηγορίας. Παρόλα αυτά, είναι προφανές ότι οι καταναλωτές ζητούν περισσότερες επιλογές. Αν και αγαπημένη των Ελλήνων παραμένει η κλασσική μπίρα Lager, τα συνεχή λανσαρίσματα νέων γεύσεων υποδηλώνουν τη στροφή του ενδιαφέροντος και σε άλλα είδη μπίρας, όπως Weiss, Bock και Plisner, ή σε εναλλακτικές προτάσεις με ιδιαίτερες γεύσεις ή μειωμένες θερμίδες και αλκοόλ. Ως Αθηναϊκή Ζυθοποιία, βρισκόμαστε πάντα κοντά στις ανάγκες του κοινού και, έτσι, τα τελευταία πέντε χρόνια έχουμε προχωρήσει στην κυκλοφορία 12 νέων προϊόντων που καλύπτουν διαφορετικές προτιμήσεις και δημιουργούν νέες περιστάσεις κατανάλωσης.
Πως διαμορφώνονται οι στόχοι της διοίκησης για την πορεία της εταιρείας τα επόμενα χρόνια. Σε ποιους τομείς εστιάζεται η στρατηγική της ανάπτυξης και ποιο είναι το όραμα;
Όραμα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας παραμένει να δημιουργεί αξία για τους καταναλωτές, τους εργαζόμενους, τους συνεργάτες και τη χώρα μας.
Βασικός στόχος μας είναι η ικανοποίηση των διαφορετικών αναγκών και προτιμήσεων του καταναλωτικού κοινού με ποιοτικά προϊόντα που προσφέρουν μοναδική απόλαυση σε προσιτή τιμή, ενώ ταυτόχρονα συμβάλουν με την παραγωγή τους στην ενίσχυση της εγχώριας οικονομίας. Με όχημα πάντα την καινοτομία στοχεύουμε στην ανάπτυξη της αγοράς μπίρας στο σύνολό της, μέσα από επενδύσεις σε τεχνογνωσία, εξοπλισμό και Έρευνα και Ανάπτυξη για τη δημιουργία όλο και περισσότερων επιλογών. Ακόμη, επιδιώκουμε να συμβάλουμε στη δημιουργία ενός καλύτερου μέλλοντος, με προγράμματα που στηρίζουν την οικονομία της χώρας, τους συνεργάτες μας αλλά και την κοινωνία, κάνοντας πράξη τη βιώσιμη ανάπτυξη. Δεν θα πρέπει, άλλωστε, να ξεχνάμε ότι η λειτουργία της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας επηρεάζει άμεσα και έμμεσα περίπου 27.000 θέσεις εργασίας. Ταυτόχρονα υποστηρίζουμε τις τοπικές κοινωνίες, όπως για παράδειγμα μέσω του προγράμματος Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού που υλοποιούμε, καθώς θεωρούμε ότι μέσα από τέτοιες πρωτοβουλίες ανοίγουμε το δρόμο για την ανάκαμψη της οικονομίας.
Πρόσφατα ανακοινώθηκε η είσοδος της εταιρείας στην κατηγορία του μηλίτη με το προϊόν «Μηλοκλέφτης» ενώ κυκλοφόρησε ξανά την μπύρα «ΜΑΜΟΣ» η οποία παράγεται στο εργοστάσιο της Πάτρας. Οι συγκεκριμένες κινήσεις ακολουθούν την τάση των Ελλήνων καταναλωτών να προτιμούν προϊόντα που παράγονται στη χώρα τους; Πως διαμορφώνονται πλέον τα σχέδια της εταιρείας;
Στρατηγική επιλογή της εταιρίας εδώ και χρόνια είναι να παράγει τα προϊόντα της στην Ελλάδα, με ελληνικές πρώτες ύλες, κάτι που υλοποιούμε τα τελευταία δύο χρόνια μέσα από προγράμματα που πραγματοποιούμε, και σε συνεργασία με ελληνικές εταιρίες, το οποίο ισχύει για το 95% του συνόλου των 4.500 προμηθευτών της. Στρατηγική της επιλογή είναι, όμως, και η δημιουργία και κυκλοφορία νέων προϊόντων που ανταποκρίνονταιστις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες και προτιμήσεις του κοινού. Τα δύο προϊόντα που σημειώνετε είναι μεταξύ αυτών που παρουσιάσαμε φέτος. Η τοπική ετικέτα μηλίτη «Μηλοκλέφτης» αποτελεί το δεύτερο σήμα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στη συγκεκριμένη κατηγορία, μετά το Strongbow. Στόχος της εταιρίας είναι το συγκεκριμένο προϊόν να ξεκινήσει να παράγεται στη χώρα μας μετά την άρση της απαγόρευσης παραγωγής προϊόντων ζύμωσης, άλλων εκτός του κριθαριού, από ζυθοποιεία.
Την ίδια στιγμή, μέσα από τη συνεργασία με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η οικογένεια Μάμου έκανε πράξη την επανακυκλοφορία της μπίρας ΜΑΜΟΣ, μιας από τις ιστορικότερες ελληνικές μπίρες. Μέσω αυτής της συνεργασίας, η μπίρα ΜΑΜΟΣ ξεκίνησε να παράγεται πλέον και πάλι στη γενέτειρά της, την Πάτρα, στο εργοστάσιο της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας εκεί, και ήδη κυκλοφορεί σε Πάτρα και Πελοπόννησο, με στόχο να είναι σύντομα διαθέσιμη και στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Ποιες πρωτοβουλίες αναλαμβάνει η εταιρεία στο πλαίσιο στήριξης της εγχώριας αγροτικής παραγωγής καθώς επίσης και της νεοφυούς επιχειρηματικότητας (start-ups);
Πρόσφατα γιορτάσαμε μαζί με τους συνεργάτες του προγράμματος παραγωγούς την ένατη χρονιά του Προγράμματος Συμβολαιακής Καλλιέργειας της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. Μέσω αυτού προμηθευόμαστε ελληνικό κριθάρι για το σύνολο των αναγκών παραγωγής μας, το οποίο βυνοποείται στις ιδιόκτητες μονάδες που διαθέτουμε σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα. Το πρόγραμμα με 2.200 αγρότες σε 19 νομούς σε όλη την Ελλάδα είναι το πρώτο και μεγαλύτερο του είδους του στη χώρα μας και βάσει της Μελέτης Οικονομικού και Κοινωνικού Αντικτύπου της εταιρίας μας εκτιμάται πως, από το 2008 έως σήμερα, έχει δημιουργήσει προστιθέμενη αξία για τον αγροτικό τομέα και τους συνεργαζόμενους κλάδους που ανέρχεται στα 60 εκατ. ευρώ, αλλά και 830 θέσεις εργασίας, κυρίως στον πρωτογενή τομέα.
Παράλληλα, είμαι θερμός υποστηρικτής της άποψης πως η υγιής, καινοτόμα επιχειρηματικότητα μπορεί να μειώσει σημαντικά την ανεργία τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα, συμβάλλοντας στην έξοδο από την κρίση και δείχνοντας το δρόμο για την ανάπτυξη. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είναι αρωγός της προσπάθειας των νεοφυών επιχειρήσεων (startups) και στηρίζει τη δυναμική τους κοινότητα μέσα από τη συνεργασία της με το Orange Grove, του οποίου είμαστε κύριος χορηγός από την πρώτη μέρα λειτουργίας του. Μέσα από το πρόγραμμα, πέρα από χορηγική υποστήριξη, προσφέρουμε χρόνο και πόρους στις νεοσύστατες επιχειρήσεις, ενώ με ορισμένες από αυτές συνεργαζόμαστε και προσφέρουμε συμβουλές για τους τομείς που σχετίζονται με το γνωστικό μας αντικείμενο.Πρόσφατα μάλιστα, οργανώσαμε στο Orange Grove την πρώτη βραδιά καινοτόμου επιχειρηματικότητας από την Heineken, με τίτλο «Ελληνική Αγροτική Παραγωγή: Δημιουργώντας προστιθέμενη αξία για τη χώρα», όπου εγκαινιάσαμε τη νέα μας πλατφόρμα υποστήριξης νεοφυών επιχειρήσεων «Growth Makers by Heineken», μια πρωτοβουλία, η οποία απευθύνεται σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον πρωτογενή τομέα και στον τουρισμό.