Του Ι.Πρωτοπαπαδάκη
Μέσα στην κρίση, σε ένα εξαιρετικά δυσμενές περιβάλλον, ο Έλληνας δεν σταμάτησε ούτε στιγμή να σκέφτεται και να κατεβάζει ρηξικέλευθες ιδέες. Μία από αυτές είναι και τα Kaloudia.com, που δημιουργήθηκαν από μία παρέα νέων με όραμα και όρεξη για δουλειά, και η οποία αποσκοπεί στο να προβάλει τα παραδοσιακά προϊόντα της χώρας μας. Στον κόσμο των Kaloudia.com μας «ξεναγεί» ένας εκ των ιδρυτών, ο Πέτρος Κοντογιάννης, τον οποίο και ευχαριστώ (ως διαχειριστής του Marketing Tips) για την συνέντευξη.
Τι ακριβώς είναι το Kaloudia.com;
Τα Kaloudia είναι διαδικτυακή πλατφόρμα αναζήτησης και προώθησης παραδοσιακών προϊόντων. Αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στον παραγωγό/επιχειρηματία και τον καταναλωτή. Μέσα από την πλατφόρμα ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να ανακαλύψει τα παραδοσιακά προϊόντα της Ελλάδας. Μπαίνοντας στο kaloudia.com ή μέσω της σχετικής εφαρμογής ο χρήστης μπορεί να αναζητήσει και να αποκτήσει όλα τα παραδοσιακά προϊόντα του τόπου που επιθυμεί καθώς και να λάβει μια σειρά από χρηστικές πληροφορίες.
Τώρα όσον αφορά το κομμάτι του παραγωγού, μέσα από ένα portal ο παραγωγός- επιχείρηση δημιουργεί το δικό του επαγγελματικό λογαριασμό, επιλέγοντας το πλάνο που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του και, αφού εγκριθεί ο λογαριασμός του, προσθέτει πληροφορίες όπως περιγραφή προϊόντων, σημεία διάθεσης, τιμές χονδρικής ή λιανικής κ.λπ.
Στόχος της ομάδας –που απαρτίζεται από τους Πέτρο Κοντογιάννη, Μάνο Παλάβρα, Μιχάλη Παπίλαρη, Ελεάνα Γκάλιου και Δώρα Τσιμπή- είναι να δώσουμε μία ανάσα στον πρωτογενή τομέα, στην πιο δύσκολη γι’ αυτόν εποχή. Να συνεισφέρουμε, όσο μπορούμε, με τη θέληση και τις γνώσεις μας, ώστε να ξεπεράσει η Ελλάδα τα εμπόδια και να μπορέσουν οι παραγωγοί, ιδιαίτερα οι μικροί, να ανοίξουν ένα κανάλι πώλησης.
Ποιο ήταν το ερέθισμα για τη δημιουργία του Kaloudia.com;
Η αφορμή για τη δημιουργία της ιδέας οφείλεται στον Σπύρο Δασκαλάκη, ένα από τα παιδιά που ξεκινήσαμε μαζί. Ο Σπύρος, προερχόμενος, όπως και εγώ, από αγροτική οικογένεια, συνήθιζε τα καλοκαίρια να βοηθά τους γονείς του στις αγροτικές δουλειές στο χωριό του, τη Μεγάλη Βρύση, στο Ηράκλειο.
Εκεί, μία μέρα του 2014, τους πλησίασαν δύο Γερμανοί τουρίστες οι οποίοι έψαχναν για λάδι και κρασί. Εκείνη ήταν η στιγμή που γεννήθηκε στο μυαλό του Σπύρου το concept της ιδέας: μία εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα που δείχνει πάνω σε ένα χάρτη τους παραγωγούς και τα παραδοσιακά προϊόντα που βρίσκονται κοντά σου.
Αυτό ήταν. Μία εικόνα, ένα τυχαίο γεγονός, δύο χαμένοι Γερμανοί τουρίστες μας έδωσαν την αφορμή για την ανάπτυξη των Kaloudia. Ως γνήσιος Κρητικός, ο Σπύρος όχι μόνο φίλεψε με όλα τα «καλούδια» τους δύο τουρίστες, αλλά επικοινώνησε μαζί μας, είδαμε το κενό στην αγορά και έτσι αποφασίσαμε να κάνουμε πράξη την ιδέα.
Σε τι διαφέρει από ένα τυπικό e-shop;
Τα Kaloudia δεν είναι ένα online κατάστημα, τύπου e-shop, όπως αρκετοί πιστεύουν. Ουσιαστικά αποτελεί το συνδετικό κρίκο ανάμεσα στον παραγωγό παραδοσιακών προϊόντων και τον καταναλωτή, ντόπιο ή τουρίστα, που αναζητά ποιοτικά παραδοσιακά καλούδια.
Μέσα από ένα διαδραστικό και εύχρηστο εργαλείο δίνουμε τη δυνατότητα στους παραγωγούς, μικρούς ή μεγάλους, να δημιουργήσουν τη δική τους σελίδα, προσθέτοντας πληροφορίες για αυτούς και τα προϊόντα τους (π.χ. ιστορία της επιχείρησής τους, φωτογραφίες του χώρου παρασκευής, περιγραφές προϊόντων, τιμές λιανικής ή χονδρικής πώλησης κ.ά.).
Σε ποιους απευθύνεται και πώς μαθαίνουν οι παραγωγοί για εσάς;
Ο τυπικός καταναλωτής των Kaloudia είναι ο τουρίστας, είτε Έλληνας είτε ξένος, που επισκέπτεται έναν τόπο και θέλει να ανακαλύψει τους θησαυρούς του. Είναι ο τουρίστας που θα θελήσει να αγοράσει ένα αναμνηστικό ή το τυρί που γεύθηκε στο παραδοσιακό ταβερνάκι. Όμως είναι και ο ντόπιος που θέλει να βρει ποιοτικά παραδοσιακά προϊόντα γι’ αυτόν και την οικογένεια του. Φυσικά, υπάρχει και η δυνατότητα χονδρικής πώλησης, αφού μεγάλες επιχειρήσεις εστίασης μπορούν να ανακαλύψουν προϊόντα σε τιμές χονδρικής μέσα από τα Kaloudia.
Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, η συγκεκριμένη διαδικασία είναι αρκετά δύσκολη. Αρχικά, όντας άγνωστοι και άπειροι στο χώρο του διαδικτυακού επιχειρείν, ο μόνος τρόπος προσέγγισης παραγωγών ήταν “στόμα με στόμα” και “πόρτα πόρτα”. Λόγω της ελλιπούς εξοικείωσης με την τεχνολογία, η προσέλκυσή τους αποτελούσε και συνεχίζει να αποτελεί πρόκληση για εμάς. Θυμάμαι ένα περιστατικό όταν επισκέφθηκα έναν παραγωγό και ξεκίνησα να του μιλάω για τα Kaloudia. Αυτός με αποπήρε λέγοντας μου “Εγώ δεν κατέω τους υπολογιστές, αυτά είναι για τη νεολαία”. Ο συγκεκριμένος άνθρωπος είναι πλέον ο μεγαλύτερος ηλικιακά παραγωγός των Kaloudia.
Υπάρχει σύστημα αξιολόγησης των παραγωγών-καταστημάτων;
Φυσικά. Είμαστε αρκετά αυστηροί στις προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν οι παραγωγοί, όπως για παράδειγμα η ποιότητα των προϊόντων, η διατήρηση ενός ολοκληρωμένου προφίλ με ωραίες φωτογραφίες κ.λπ. Ωστόσο, ο καλύτερος τρόπος αξιολόγησης είναι μέσα από τις κριτικές των πελατών/χρηστών, καθώς ο κάθε αγοραστής μπορεί να αξιολογεί το προϊόν που προμηθεύτηκε και να μεταφέρει τις εντυπώσεις του σε επόμενους πιθανούς αγοραστές.
Πώς κερδίζει η ομάδα του Kaloudia.com;
Η ιδέα ξεκίνησε ως ένα project μέσα από το Πολυτεχνείο Κρήτης με όραμα την προώθηση ελληνικών παραδοσιακών προϊόντων σε όλο τον κόσμο, με έναν καινοτόμο τρόπο. Αρχικά η προσφερόμενη λειτουργία ήταν εντελώς δωρεάν. Κάτι τέτοιο προσπαθήσαμε να κάνουμε και στην αναβαθμισμένη έκδοση, ωστόσο, για να συντηρηθεί και πόσο μάλλον να επεκταθεί ένα τόσο μεγάλο εγχείρημα, απαιτούνται πόροι. Καταφέραμε να προσφέρουμε τον βασικό κορμό της υπηρεσίας δωρεάν και έπειτα, ανάλογα με τις παροχές που επιθυμεί ο κάθε παραγωγός, να επιλέγει και το αντίστοιχο πλάνο.
Με απλά λόγια, αυτή τη στιγμή, ένας παραγωγός κατά την εγγραφή του, καλείται να επιλέξει ένα από τα τέσσερα προσφερόμενα πλάνα. Κάθε πλάνο παρέχει τις δικές του επιπλέον δυνατότητες. Εδώ να σημειώσω ότι είμαστε πολύ χαρούμενοι, που βλέπουμε παραγωγούς να εγγράφονται στο Δωρεάν πλάνο και έπειτα από 1-2 μήνες να αναβαθμίζουν το πλάνο τους. Αυτό σημαίνει ότι η πλατφόρμα ανεβαίνει συνεχώς και οι συνεργάτες/παραγωγοί εκτιμούν τις παροχές που τους παρέχουμε.
Με πόσους παραγωγούς συνεργάζεστε και ποια είναι τα άμεσα σχέδιά σας;
Αυτή τη στιγμή τα Kaloudia διαθέτουν περισσότερους από 450 παραγωγούς από κάθε γωνιά της Ελλάδας, με 1000 και πλέον προϊόντα, όπως τρόφιμα, είδη λαϊκής τέχνης, κεντήματα και πολλά άλλα.
Σχετικά με τα μελλοντικά μας σχέδια, η εξωστρέφεια και η προώθηση της ιδέας, είναι οι βασικές μας προτεραιότητες. Θέλουμε το εγχείρημά μας να ακουστεί σε όλο και περισσότερο κόσμο και παράλληλα να εγγράφονται ολοένα και περισσότεροι παραγωγοί. Όραμα μας είναι τα Kaloudia να γίνει συνώνυμο του ηλεκτρονικού επιχειρείν των Ελλήνων παραγωγών και όχι μόνο.
Στα πιο άμεσα σχέδια είναι η ολοκλήρωση του συστήματος Kaloudia Stores, που θα προσθέτει νέες δυνατότητες και θα αφορά την απευθείας ηλεκτρονική πώληση προϊόντων, καθώς επίσης και η επέκταση στο εξωτερικό. Έχοντας ζήσει στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, διαπίστωσα την αγάπη και το θαυμασμό που έχουν οι άνθρωποι για τα προϊόντα μας και την ελληνική παράδοση. Μίλησα με ανθρώπους από κάθε μεριά του κόσμου και όλοι γνώριζαν για το ελληνικό ελαιόλαδο, τις ελιές, τη φέτα, τη μαστίχα. Όλοι ζητούσαν να τους πω από πού θα μπορούσαν να τα προμηθευτούν. Είχα συναδέλφους που περίμεναν να επιστρέψω από Ελλάδα για να τους πάω μερικές ελιές ή φυσική μαστίχα. Είχαν ένα μοναδικό θαυμασμό στο βλέμμα όταν μιλούσαμε για τα προϊόντα του τόπου μας που πραγματικά δε μπορείς με τίποτα να ξεχάσεις.