Δεκάδες πανομοιότητα e-shops με ίδια ή παρόμοια collection, με ρούχα haute couture σε τιμές λαϊκής, ξεπροβάλλουν στο διαδίκτυο. Είναι αλήθεια ότι αυτά τα πανέμορφα ρούχα είναι τόσο φθηνά και ότι αν αγοράσετε 2 ή 3 ή 8 κομμάτια θα λάβετε έκπτωση έως 70%; Φυσικά και δεν είναι δυνατόν. Δεκάδες ενδύματα και υποδήματα σε εξαιρετική ποιότητα και σχεδιασμό, με τιμές που ξεπερνούν κάθε φαντασία, προκαλούν τον καταναλωτή να τα προσθέσει αμέσως, όχι απλά στο «καλάθι αγορών», αλλά στην κάρτα του.
Τα eshops απάτες έχουν συνήθως την έδρα τους στην Κίνα ενώ δεν είναι από την αρχή προφανής η προέλευσή τους. Αν αναζητήσετε τρόπο επικοινωνίας θα βρείτε μόνο ένα email. Σε αρκετές περιπτώσεις δεν διαθέτουν κάποια επικοινωνία στα social media, γιατί εκεί οι χρήστες μπορούν να παραθέσουν σχόλια. Για παράδειγμα, αν ένα eshop απάτη είναι στο Facebook, μπορείτε εύκολα να δείτε στο χάρτη την ακριβή τοποθεσία, όπου εδρεύει η επιχείρηση. Σε αρκετές περιπτώσεις δηλώνουν έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, όμως αν κοιτάξετε λίγο καλύτερα εδρεύουν στο Χονγκ Κονγκ. Ενώ, αν κοιτάξετε πιο προσεκτικά, θα δείτε ότι είτε δεν υπάρχουν like και σχόλια, είτε οι κριτικές είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικές όπως «δεν μου έστειλαν ποτέ τίποτα», «τα πλήρωσα και δεν τα έλαβα ποτέ», «είναι απάτη και οι φωτογραφίες είναι σκαναρισμένες».
Εάν είναι eshops διαφημιζόμενα στο Facebook, σας προτρέπουν άμεσα να προβείτε σε αγορά (αγορά τώρα) και κατόπιν να λάβετε εκπτωτικό κωδικό για να αγοράσετε, με τεράστια έκπτωση και δωρεά αποστολή, περισσότερα είδη. Έτσι, σας προτρέπουν να πληρώσετε περισσότερα. Άλλωστε δεν πρόκειται ποτέ να σας στείλουν τίποτα. Κατόπιν δεν υπάρχει καμία άλλη επιλογή για να τα προσθέσετε στο καλάθι αγορών σας, παρά μόνο το «Add to Cart».
Ένας ακόμη τρόπος να αντιληφθείτε ότι πρόκειται για απάτη είναι να αναζητήσετε, συνήθως κάτω από τις άπειρες φωτογραφίες με ενδύματα, υποδήματα και αξεσουάρ, τον «τρόπο επικοινωνίας». Το ορθό θα ήταν να περιλαμβάνονται πλήρη στοιχεία της επιχείρησης, όπως η ακριβής διεύθυνση, ο αριθμός φορολογικού μητρώου (VAT) και τηλέφωνα επικοινωνίας. Εκεί θα βρείτε μόνο ένα email και τίποτε άλλο. Αν μάλιστα ανοίξετε πολλά eshops απάτες, θα δείτε πιθανώς το ίδιο email επικοινωνίας σε κάποια από αυτά, καθώς τα eshops είναι συνήθως πανομοιότυπα με μόνη διαφορά να αλλάζουν λίγες εικόνες και η επωνυμία τους.
Μπορείτε να υποπτευθείτε ένα eshop απάτη από τον τρόπο που αποστέλλει τα είδη. Συνήθως χωρίς καμία επιβάρυνση για να σας δελεάσει να αγοράσετε, ενώ ο χρόνος παράδοσης ξεκινά από 3 – 7 ημέρες και φτάνει τους 2,5 μήνες. Μέχρι τότε θα έχετε ξεχάσει τα λιγοστά χρήματα που χάσατε από την κάρτα σας και πιθανότατα δεν θα διαμαρτυρηθείτε γι’ αυτό. Εάν παραπονεθείτε θα σας απαντήσουν ευγενικά ότι βεβαίως και έχει αποσταλεί το είδος που παραγγείλατε, ενώ λόγω των εξαιρετικών συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί στις αποστολές εμπορευμάτων, εξ αιτίας της υγειονομικής κρίσης, ίσως αργήσετε να το παραλάβετε.
Ένας ακόμη τρόπος να διαπιστώσετε ότι ένα eshop είναι απάτη, είναι ο τρόπος αλλαγής. Πρόκειται για ένα κείμενο που προέρχεται από κακή αντιγραφή, ίδιο σε όλα τα eshops, που τονίζει ότι οι αλλαγές γίνονται με δικά σας έξοδα. Δηλαδή με ένα ποσό υψηλότερο από το είδος που αγοράσατε. Μπορείτε επίσης εύκολα να τα αναγνωρίσετε, γιατί σε καμία φωτογραφία δεν φαίνεται το πρόσωπο του μοντέλου.
Επειδή το διαδίκτυο δεν σας προστατεύει από τις απάτες, τουλάχιστον στην προκειμένη χρονική στιγμή, καλό είναι να μάθετε μόνοι σας να προφυλάσσεστε από αυτές. Πιθανότατα, σύντομα, να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για τα συγκεκριμένα eshops. Άλλωστε είναι λογικό ότι πρέπει να κατέχουν όλα απαραίτητα διαπιστευτήρια που πληρούν και τα φυσικά καταστήματα, ώστε να έχουν το δικαίωμα να διαφημίζονται στο διαδίκτυο. Έως τότε όμως, αγοράστε με ασφάλεια, μόνο από eshops που διαθέτουν τα απαραίτητα στοιχεία και μπορείτε να πιστοποιήσετε την ύπαρξή τους, ενώ μεγαλύτερη διασφάλιση παρέχουν τα eshops που διαθέτουν παράλληλα και φυσικά καταστήματα, τα οποία αποτελούν σήμερα τη βέλτιστη επιλογή για διαδικτυακές αγορές.