1
Ο κ. Γιάννης που έγινε ο Μπάρμπα Στάθης
Κάτω από το χαρακτηριστικό καπέλο και το μεγάλο μουστάκι του Μπάρμπα Στάθη υπάρχει… ένας πρωτοπόρος επιχειρηματίας. Ήταν, λοιπόν, το 1969, που ο επιχειρηματίας από τη Δράμα, Ιωάννης Μιχαϊλίδης, πρόσθεσε ακόμη ένα νέο πεδίο στην επιχειρηματική δραστηριότητα της εταιρείας του, ΕΒΙΕ Μιχαϊλίδης: δημιούργησε την πρώτη γραμμή παραγωγής κατεψυγμένων φρούτων και λαχανικών στην Ελλάδα, με την επωνυμία Μπάρμπα Στάθης.
Τα νέα προϊόντα έφεραν το χαρακτηριστικό λογότυπο με τον αγρότη με το παχύ μουστάκι και το ψάθινο καπέλο που κρατά στα χέρια του το καλάθι με τα λαχανικά. Το εμπορικό σήμα με τον συμπαθή αγρότη είχε σαν έμπνευσή του το αλφαβητάρι της α’ τάξης του δημοτικού σχολείου. Έκτοτε το σήμα πέρασε από «λίφτινγκ» 4 φορές με αλλαγές σε μικρές λεπτομέρειες αλλά με τα βασικά χαρακτηριστικά αναλλοίωτα.
Τα προϊόντα Μπάρμπα Στάθης δεν ήταν μόνον η πρώτη παραγωγή κατεψυγμένων φρούτων και λαχανικών στην Ελλάδα. Ήταν ένα εντελώς νέο concept για την εποχή που τα νοικοκυριά γνώριζαν μόνον τα φρέσκα φρουτολαχανικά από τη λαϊκή ή τα μανάβικα.
Ωστόσο, η επιχειρηματική κίνηση του Ιωάννη Μιχαϊλίδη αποδείχτηκε οραματική αφού μέσα σε λίγα χρόνια οι ρυθμοί ζωής άρχισαν να αλλάζουν και η ευκολία και η ταχύτητα να γίνεται ζητούμενο για τις περισσότερες γυναίκες.
Επιπλέον, ήταν μια εποχή που οι λεγόμενες «λευκές συσκευές», όπως το ηλεκτρικό ψυγείο είχαν πλέον εδραιωθεί και κέρδιζαν διαρκώς έδαφος επιτρέποντας την αποθήκευση τροφίμων για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ωστόσο, η διείσδυση στην αγορά δεν ήταν εύκολη και απαιτούσε προσπάθεια. Όπως προαναφέρθηκε, την εποχή που κυκλοφόρησαν τα κατεψυγμένα προϊόντα του Μπάρμπα Στάθη, τα νοικοκυριά δεν είχαν καμία εξοικείωση με αυτά. Αντιθέτως, τα κατεψυγμένα θεωρούνταν φθηνή, ανθυγιεινή και υποδεέστερη επιλογή.
Χρειάστηκε περίπου 10 χρόνια μέχρι τα καινοτόμα – για την τότε αγορά- προϊόντα να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και να εδραιωθούν στην αγοραστική συνείδηση των Ελλήνων.
Το πρώτο προϊόν που καθιερώθηκε και έγινε σύμβολο για όλη την γκάμα των κατεψυγμένων του Μπάρμπα – Στάθη ήταν ο αρακάς. Ενδεικτικό είναι, εξάλλου, ότι ο αρακάς ήταν το μοναδικό λαχανικό που είχε στο καλάθι του ο αγρότης, στο πρώτο σήμα του 1969.
Η πρώτη δεκαετία προσπαθειών, όμως, απέδωσε και τη δεκαετία του 1980 η εταιρεία είχε πλέον τις βάσεις για να επεκτείνει σημαντικά το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της και μάλιστα με μια σειρά τροφίμων που ήταν εντελώς πρωτόγνωρα για την ελληνική αγορά της εποχής: τα μείγματα λαχανικών, οι κατεψυγμένες πατάτες, τους έτοιμους κατεψυγμένους συμπυκνωμένους χυμούς φρούτων κ.ό.κ.
Το 1991, η Μπάρμπα Στάθης μπήκε στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών. Το 1994 η ΔΕΛΤΑ Α.Ε. εξαγόρασε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της εταιρείας ενώ το 1995 η Μπάρμπα Στάθης απορρόφησε την Froza Α.Ε.
Τον Αύγουστο του 2002, με την εξαγορά της Εταιρείας ΑΛΕΣΙΣ ΑΒΕΕ, στο σχήμα της Μπάρμπα Στάθης πέρασαν και τα προϊόντα με την επωνυμία «Χρυσή Ζύμη».
Από το Σεπτέμβριο του 2006, η Μπάρμπα Στάθης ανήκει στον κλάδο καταψυγμένων τροφίμων της Vivartia Α.Β.Ε.Ε. Σήμερα η ιδιοκτήτρια εταιρεία, Vivartia, είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων της ελληνικής αγοράς (αποτελούμενη από πολύ γνωστά brands στην ελληνική αγορά όπως: η ΔΕΛΤΑ, η Chipita, η Goody’s, η Flocafe και η Μπάρμπα Στάθης.
Επιπλέον, τα προϊόντα του… αγρότη Μπάρμπα Στάθη εξάγονται σε περίπου 30 χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής.
Το 2012, ένα από τα πλέον δυνατά χαρτιά της Μπάρμπα Στάθης, το εργοστάσιό της στη Σίνδο της Θεσσαλονίκης αναβαθμίστηκε με σκοπό να διπλασιαστεί η δυνατότητα παραγωγής ώστε να καλυφθεί η ζήτηση.
Ο αγρότης που γνωρίζει -σχεδόν- κάθε Έλληνας καταναλωτής
Από την πρώτη δεκαετία της «ζωής» της η εταιρεία έχει επενδύσει πολύ προσεκτικά στη διαφήμιση και τα σλόγκανς (όπως τα αναγνωρίσιμα «Από το σακουλάκι στην κατσαρόλα σας», «έχει από όλα το καλάθι του καλού μας Μπάρμπα Στάθη») για να βάλει γερά θεμέλια στη θέση της στην αγορά.
Και η επένδυση αυτή, όπως δείχνουν οι μετρήσεις, έχει αποδώσει: το 97% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει αυθόρμητη γνώση της μάρκας (πηγή στοιχείων Global Link) ενώ σχεδόν 1 στους 2 καταναλωτές (ποσοστό 46%) δεν επιλέγει καμία άλλη μάρκα για να αγοράσει τα συγκεκριμένα προϊόντα. Τέλος, η επωνυμία Μπάρμπα Στάθης είναι για περισσότερους από 1 στους 2 καταναλωτές είναι ταυτισμένη με την κατηγορία των καταψυγμένων λαχανικών σε βαθμό που να χρησιμοποιείται ως generic περιγραφή του προϊόντος.
Σήμερα, η Μπάρμπα Στάθης κατέχει το 60% της ελληνικής αγοράς (ως προς την αξία πώλησης προϊόντων, με ετήσια αξία 74 εκατ. ευρώ) και το 50,1% ως προς τον όγκο των πωλήσεων (πωλούνται 19.500 τόνοι προϊόντων το χρόνο). Ενώ σε κάποια προϊόντα, όπως τα κατεψυγμένα λαχανικά και μείγματα λαχανικών το μερίδιο της αγοράς που κατέχει φτάνει το 85%.
Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι ο Μπάρμπα Στάθης είναι μια από τις πρώτες ελληνικές εταιρίες, που απέκτησαν ιστοσελίδα, ήδη από το 1999.
Εκτός ελληνικών συνόρων και προς το μέλλον
Σύμφωνα με τις εταιρείες έρευνας αγοράς, την τελευταία 5ετία, κάθε χρόνο, ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων κατεψυγμένων προϊόντων αγγίζει το 5%.
Και η αυξητική τάση στις πωλήσεις συγκεκριμένων προϊόντων δεν είναι μόνον «ελληνικό φαινόμενο». Όπως προαναφέρθηκε, τα προϊόντα Μπάρμπα Στάθης εξάγονται σε δεκάδες χώρες, μέχρι την Αυστραλία, τη Μέση Ανατολή αλλά και την αμερικανική ήπειρο. Σε κάποιες από αυτές τις αγορές η αύξηση της ζήτησης «χτυπάει» διψήφια νούμερα. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στο 2017, υπήρξε αύξηση 14% στις εξαγωγές (ετήσια βάση σε σχέση με το 2016). Ενδεικτικά, οι πωλήσεις στον Καναδά́, που είναι ο μεγαλύτερος πελάτης της Μπάρμπα Στάθης, σημείωσαν αύξηση 60% και στην Αγγλία 19%.
Ταυτόχρονα η εταιρεία, ενισχύει τις εκτάσεις που καλλιεργεί τα λαχανικά της. Από το 2011 οι εκτάσεις όπου καλλιεργούνται τα λαχανικά – πρώτη ύλη των προϊόντων Μπάρμπα Στάθης έχουν τριπλασιαστεί φτάνοντας πλέον τις 33.000 στρέμματα.