ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Αυτοβελτίωση και κορονοϊός: Πώς το ξεπερνάμε και επιχειρούμε με επιτυχία;

Αυτοβελτίωση και κορονοϊός: Πώς το ξεπερνάμε και επιχειρούμε με επιτυχία;

Newsroom

Γράφει ο Σπύρος Ανδριανός

Θα είμαι ειλικρινής. Μόλις άρχισα να συνειδητοποιώ ακριβώς τι πρόκειται να αντιμετωπίσουμε σαν επιχείρηση με τα μέτρα κατά του κορονοϊού, μια σκέψη καρφώθηκε στο μυαλό μου. «Δούλευα τόσο καιρό να χτίσω κάτι τόσο καλό και θα μου το διαλύσει τώρα μια γρίπη; Δεν μπορεί.»

Μια τεράστια ανησυχία που έπαιρνε την μορφή ενός παραπόνου για καταστάσεις που δεν ορίζεις. Και μαζί ένα πείσμα που σαν επιχειρηματίας νιώθεις μόνο όταν μια φοβερή κρίση σου χτυπάει την πόρτα και σαν Δαβίδ απέναντι σε έναν γίγαντα Γολιάθ, θέλεις πάση θυσία να κερδίσεις για να κρατήσεις τα κεκτημένα αλλά και να αποδείξεις άλλη μια φορά στο κόσμο ότι μπορείς.

Όταν ο ιός, η καραντίνα και όλη η «παρέα» των επιπτώσεων χτύπησε την πόρτα μας, ο τομέας που επιχειρηματικά δραστηριοποιούμαι, η αυτοβελτίωση, χτυπήθηκε ανελέητα. Ειδικώς το δικό μας business model, της παροχής υπηρεσιών επικοινωνιακών σεμιναρίων και της συμβουλευτικής σχέσεων των δύο φύλων, έμοιαζε μέσα σε μια νύχτα κυριολεκτικά να τραντάζεται.

Καταλαβαίνεις, λειτουργούμε βάση της επαφής που έχουμε με το κοινό μας αλλά και με την επαφή που διδάσκουμε στον μαθητή μας να έχει με τον κόσμο. Πώς να εφαρμόσεις αυτή την επαφή και πώς να την διδάξεις, όταν όλες οι επαφές έπρεπε να περιοριστούν;

Όμως… Σχεδόν δύο μήνες μετά, νιώθω ότι τα καταφέραμε. Και μάλλον θα βγούμε ζωντανοί και δυνατοί από όλο αυτό, εμείς και πολλοί όπως εμείς. Αλλά ας τα πάρουμε με τη σειρά. Η αυτοβελτίωση και οι άνθρωποι της, όποιες σχετικές υπηρεσίες και αν παρέχουν και με όποιο σχήμα, αντιμετώπισαν και ακόμα αντιμετωπίζουν σοβαρά ζητήματα – ίσως πιο σοβαρά από πολλούς παραδοσιακούς κλάδους της εκπαίδευσης, της συμβουλευτικής και της ψυχικής υγείας.

Πώς ακριβώς πλήττεται ο κλάδος της αυτοβελτίωσης;

Η προσοχή στέκεται στην επικαιρότητα, στο απειλητικό τώρα, όχι στο χτίσιμο ενός καλύτερου μέλλοντος.

  1. Η αυτοβελτίωση απαιτεί την προσοχή του πελάτη και την συγκέντρωσή του στο επόμενο βήμα της εξέλιξής του. Είναι δύσκολο κάποιος να θελήσει, να αποφασίσει, να επενδύσει και να πράξει ώστε να εξελίξει τις ικανότητές του, τον εαυτό του και την ζωή του για να απολαύσει έναν καλύτερο εαυτό στο άμεσο μέλλον, όταν η ζωή όπως την βιώνει τώρα, έχει μέσα τρομακτικές αλλαγές και απειλές που απαιτούν την άμεση προσοχή του. Με λίγα λόγια, πώς να ασχοληθεί κάποιος σοβαρά με ένα σεμινάριο επικοινωνίας ή μια συνεδρία με τον εκπαιδευτή του, όταν το μυαλό του τρέχει τώρα σε άμεσες απειλές για την υγεία και στο τι έγινε με τα κρούσματα και τα θύματα;
  2. Οι υπηρεσίες που είναι premium, έρχονται σε δεύτερη μοίρα. Ή και τρίτη. Σε ένα αβέβαιο οικονομικά περιβάλλον, οι υπηρεσίες και τα προϊόντα που ανήκουν στα άμεσης ανάγκης, όπως τα τρόφιμα ή ο υγειονομικός εξοπλισμός, έχουν την τιμητική τους. Ενώ υπηρεσίες όπως οι δικές μας, της αυτοβελτίωσης, της διαχείρισης σχέσεων και της επικοινωνίας, δεν είναι στην άμεση προτεραιότητα του προϋπολογισμού του κάθε νοικοκυριού. Έτσι και τώρα, με πρόβλεψη για σίγουρη οικονομική ύφεση σε κάθε χώρα του κόσμου, οι υπηρεσίες αυτοβελτίωσης, χάνουν θέσεις.
  3. Οι υπηρεσίες αυτοβελτίωσης δεν ανήκουν σε έναν ΚΑΔ. Ο Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας της κάθε επιχείρησης ήταν το κύριο κριτήριο για το αν μια επιχείρηση μπορεί να επωφεληθεί από τα σωστά πρώτα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση. Όμως, την ώρα που στήνεις την επιχείρησή σου, δεν διαλέγεις ένα ΚΑΔ από τους χιλιάδες που προβλέπεις ότι θα θεωρηθεί κάποτε επωφελούμενος από κάποιο μέτρο για κάποιον κορονοϊό. Αλλά επιλέγεις τον ΚΑΔ που σου ταιριάζει καλύτερα ή όποιον σου προτείνει ο λογιστής. Ολόκληρες κατηγορίες έμειναν έξω. Έτσι, επιχειρήσεις με προσωπικό και υποδομές όπως η δική μας, που σημαίνει έξοδα σημαντικά που τρέχουν παρά την μερική ή ολική παύση εργασιών, να κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς στήριξη επειδή συγκεκριμένοι ΚΑΔ έμειναν εκτός μέτρων.
  4. Η παράδοση της υπηρεσίας άρα και η εμπειρία πελάτη επηρεάζονται. Ναι κάποιες εργασίες μπορούν να γίνουν online με τις εφαρμογές της τεχνολογίας που γίνονται όλο και καλύτερες. Αλλά κάποιες άλλες φορές, οι λεπτομέρειες που χάνονται λόγω του μέσου και εξαιτίας της περιορισμένης κοινωνικής επαφής, επηρεάζουν αρνητικά. Για παράδειγμα κατά την διδασκαλία, μια κίνηση της γλώσσας σώματος που δεν προσέξαμε, ένα συναίσθημα που κρύφτηκε πίσω από οθόνη, το υποστηρικτικό άγγιγμα ενός εκπαιδευτή που δεν μπόρεσε να γίνει και που την κατάλληλη στιγμή θα έπαιζε ενδεχομένως καθοριστικό ρόλο στο πως ο εκπαιδευόμενος απολαμβάνει την υπηρεσία, δημιουργούν ζήτημα. Παράλληλα, ο πελάτης που πληρώνει την ένταξή του σε ένα πρόγραμμα, πολλές φορές θέλει να γνωρίσει τον εκπαιδευτή από κοντά, καθώς τον έχει μάθει από τηλεόραση, youtube ή άλλα μέσα και η άμεση επαφή που περιορίζεται τώρα, είναι για αυτόν ζητούμενο.
  5. Η αυτοβελτίωση είναι ένας κλάδος που πήρε φόρα και ξαφνικά πρέπει να σταματήσει. Ειδικώς μετά από μια δεκάχρονη κρίση στην χώρα μας, η αυτοβελτίωση ως επιχειρηματικός κλάδος που στις δυτικές χώρες ακμάζει εδώ και δεκαετίες, άρχισε να αναπτύσσεται και στην χώρα μας σημαντικά. Επενδύσεις όπως η δική μας, σε ποιότητα υλικού, προσωπικό, branding και χώρους, γίνονται και από άλλους επιχειρηματίες με αποτέλεσμα να υπάρχει ένα κύμα ανάπτυξης που έφερνε και νέο κόσμο στον ταξίδι αυτό αλλά και σημαντικά ταλέντα ανθρώπων από άλλους κλάδους. Πλέον μια παύση όπως την φέρνει ο COVID19, ίσως ανακόψει την ανοδική πορεία, αλλά και μια νέα οικονομική κρίση, την σταματήσει εντελώς.

Και τι κάνουμε εν τέλει; Πώς ξεπερνάμε την κρίση του Covid19;

Δεν τολμώ καν την σκέψη ότι θα γράψω κάτι γενικόλογο που έχεις διαβάσει ήδη. Τα «σκέψου θετικά» και όλα αυτά τα γλυκά λόγια είναι ωραία και πολλές φορές χρήσιμα.

Σε αυτές τις στιγμές όμως, που έχεις να πληρώσεις προσωπικό και κρέμονται οικογένειες από σένα ή είσαι ο εργαζόμενος σε μια επιχείρηση που θέλει βοήθεια για να βοηθήσεις και εσύ τον εαυτό σου, χρειάζεσαι πρακτικές οδηγίες που εφαρμόστηκαν στη πραγματική ζωή και σε συνθήκες οικονομίας, όπως αυτή που ζεις εσύ.

Και αυτό προσπαθήσαμε να κάνουμε εμείς. Και πετυχαίνουμε. Ή έτσι δείχνει για την ώρα και τολμούμε να κοιτάζουμε με αισιοδοξία και τα επόμενα δύσκολα που έρχονται μετά τον ιό.

Οπότε σε απλά λόγια θα γράψω εν είδη προτροπής, τι κάναμε εμείς και δούλεψε τώρα, σε αυτές τις συνθήκες, με όλα τα ζητήματα που σου ανέφερα παραπάνω, ώστε να δοκιμάσεις και εσύ ότι σου ταιριάζει και ίσως σου φανούν χρήσιμα.

  1. Κράτα επαφή με όλους τους πελάτες σου. Ειδικώς με όλους τους ενεργούς πελάτες μας κρατάμε συχνή επαφή με κάθε μέσο προσπαθώντας να ενημερώσουμε πως χειριζόμαστε την όλη κατάσταση και ότι υπάρχει μια προσαρμοσμένη περίοδος ώστε να συνεχίζει να απολαμβάνει τις υπηρεσίες μας. Κάνε το ίδιο. Μίλα με όλους. Ένα τηλέφωνο ή ένα μήνυμα. Ακόμα και αν δεν έχεις κάτι να πεις, δείξε ενδιαφέρον για το πως είναι και πως πάνε. Μετράει και αν όχι άμεσα, θα μετρήσει στη μετά τον ιό εποχή.
  2. Ολοκλήρωσε τον ψηφιακό σου μετασχηματισμό. Ενεργοποιήσαμε και ενισχύσαμε τα ήδη υπάρχοντα online μαθήματα και αξιοποιήσαμε νέες τεχνολογίες για να καλύψουμε τις ανάγκες των ανθρώπων μας που δεν μπορούν να έρθουν σε εμάς. Κινηθήκαμε γρήγορα και με σωστούς συνεργάτες δίπλα μας, αλλά είχαμε και βάση από πριν αφού από καιρό είχαμε επενδύσει στην ψηφιακή εποχή. Αν δεν έχεις ξεκινήσει ήδη να επενδύεις σε eshop, online products και webinars, ίσως είναι αργά για την τρέχουσα κρίση του ιού, αλλά είναι αναγκαίο να το κάνεις για όσα έρχονται μετά.
  3. Προσάρμοσε το μήνυμά σου ώστε να ακούγεται και στις νέες συνθήκες. Το μήνυμά μας είναι και ήταν «Φλέρταρε Συνέχεια και Παντού». Πλέον με την καραντίνα και καβαλώντας και εμείς το κύμα της καμπάνιας του Υπουργείου Υγείας «Μένουμε Σπίτι», με συνείδηση και εταιρική υπευθυνότητα, το προσαρμόσαμε στο «Φλερτάρουμε από το Σπίτι». Προσαρμόσαμε τα προγράμματά μας και τις δημόσιες τοποθετήσεις μας αντίστοιχα, δίνοντας πρακτικές λύσεις για μια ανάγκη που δεν σταματάει να υπάρχει, είτε είσαι σε καραντίνα είτε όχι και είδαμε τρομερή ανταπόκριση. Δες το μήνυμά σου πώς προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες ώστε να ξεπεράσει τον θόρυβο της κρίσης και τρέξε αντίστοιχες καμπάνιες σε omnichannel στρατηγική για να περάσει γρηγορότερα στο κοινό σου.
  4. Ζήτα την βοήθεια ειδικών. Μη κάνεις του κεφαλιού σου σε πράγματα που δεν γνωρίζεις. Ακόμα και με την τριβή της έντασης των ημερών, μείναμε πιστοί στις προτροπές των ειδικών μας σε ζητήματα ψηφιακού marketing και λογιστικών ζητημάτων. Δεν θα ήταν δυνατόν να είμαστε τόσο αισιόδοξοι αν δεν είχαμε τις ειδικές γνώσεις ανθρώπων που πραγματικά γνωρίζουν κάθε μικρή λεπτομέρεια των τομέων τους, όπως γνωρίζω και εγώ τον δικό μου και εσύ τον δικό σου. Κάνε το ίδιο. Άκουσέ τους. Για αυτό συνεργάζεσαι μαζί τους άλλωστε.
  5. Αφουγκράσου τις νέες ανάγκες και προσπάθησε να τις καλύψεις. Η νέα κατάσταση έφερε νέες ανάγκες στο κοινό μας. Πραγματικές ανάγκες που δημιουργούν σοβαρά προβλήματα. Δημιουργήσαμε δύο νέα προγράμματα σε entry level τιμή αλλά σημαντικής προσφερόμενης αξίας. Ετοιμάζουμε και άλλα. Ο κόσμος μας ανταποκρίθηκε πλουσιοπάροχα και με ενθουσιασμό. Εκτός του ότι μπορεί αυτό να γίνει μια οικονομική ανάσα στις εισροές σου, δημιουργείς την απαιτούμενη σύνδεση με τους πελάτες σου, που πρέπει να ξέρουν ότι τους ακούς και δεν τους ξέχασες και τους καταλαβαίνεις. Είσαι εδώ για αυτούς.
  6. Ρίξε υλικό που τραβάει την προσοχή όπου είναι η προσοχή του κόσμου τώρα. Στις online πλατφόρμες που δραστηριοποιούμαστε ενισχύσαμε το υλικό μας, σχεδόν τριπλασιάσαμε τα post μας και δοκιμάσαμε νέα σχήματα επειδή ξέραμε ότι ο κόσμος τώρα περνάει τον χρόνο του σε online περιβάλλον, περισσότερο από ποτέ. Αν έχεις άποψη που είναι τα μάτια του κοινού σου τώρα, μπες μπροστά τους και αν δεν μπορείς με την δημιουργία νέου και ελκυστικού υλικού, κάνε το με προσφορές και διαφημίσεις.
  7. Και κυρίως. Μίλα με το Προσωπικό σου! Στην αρχή της καραντίνας και μόλις καταγράψαμε τους κινδύνους και βρήκαμε τους δρόμους για τις λύσεις, ενημερώσαμε την ομάδα μας. Η ανταπόκρισή τους είναι συγκλονιστική. Παίρνουν θετικές πρωτοβουλίες, αυξάνουν παραγωγικότητες και συνεισφέρουν σημαντικά και το μόνο που έπρεπε να κάνουμε ήταν να τους δείξουμε τους δρόμους για το πως θα επανέλθουμε στη κανονικότητα όλοι μαζί. Κάνε το ίδιο άμεσα. Είναι το πιο σημαντικό από όλα. Οι συνεργάτες σου δεν είναι άβουλοι. Αντιλαμβάνονται τα προβλήματα καμιά φορά καλύτερα και από εσένα. Ξέρουν καλά ότι αν μια εταιρεία ή μια ομάδα δεν στεριώσει, τα προβλήματά τους θα είναι μεγαλύτερα από όσα τους παρουσιάσεις εσύ τώρα με την κρίση προς επίλυση, Στην περίπτωση ειδικώς που υπάρχει οδικός χάρτης με ρεαλιστικά δεδομένα, τότε υπάρχει και σημαντική ελπίδα.

Τι να μην κάνεις, ειδικά αν είσαι άνθρωπος της αυτοβελτίωσης

  1. Άσε τον πανικό στην άκρη. Αν είσαι συναισθηματικός και νιώθεις ότι τα χάνεις λίγο, δώσε το τιμόνι σε κάποιον που εμπιστεύεσαι. Ο κόσμος (πελάτες και προσωπικό) μυρίζονται τον πανικό και θα χάσουν την εμπιστοσύνη τους σε σένα.
  2. Συνέχισε να επενδύεις στο Marketing. Δεν τελειώνει ο κόσμος σε μια καραντίνα. Είναι εκεί και ακούει και πρέπει να συνεχίζει να ακούει ότι είσαι ζωντανός και μάλιστα ικανός να τους βοηθήσεις. Το πρώτο λάθος που κάνουν όλοι είναι να κόψουν διαφημίσεις ή marketing budget. Μη το κάνεις και εσύ.
  3. Μην απολύσεις ή μη κόψεις συνεργασίες άμεσα. Ο κορμός είναι οι άνθρωποι. Πέραν της ανθρωπιστικής πλευράς, αν αρχίσεις να απολύεις κόσμο, θα τρομάξεις όσους μείνουν. Ακόμα και αν κάποιος δεν σηκώνει το βάρος του μόνος του που λέμε, ίσως θα πρέπει να καλυφθεί με τις ευλογίες σου από την ομάδα, ώστε να δοθεί το απαραίτητο αίσθημα της ασφάλειας. Αν πρέπει όμως οπωσδήποτε να το κάνεις για κάποιους, επέλεξε αυτούς που διαταράσσουν την γαλήνη της ομάδας.
  4. Μη τα παρατήσεις. Γιατί αν το κάνεις εσύ, ποιος θα συνεχίσει για σένα;

Να σαι καλά.

Τελευταία Νέα

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις