“Το τρένο φεύγει στις 8…” Στην πραγματικότητα το τρένο φεύγει στις 10 το πρωί, κάθε μέρα, το καλοκαίρι. Με αφετηρία τα Άνω Λεχώνια, το τρενάκι του Πηλίου καταβροχθίζει τα χιλιόμετρα του βουνού για να φτάσει μετά από μια γοητευτική διαδρομή, στον ειδυλλιακό σταθμό των Μηλεών.
Σε μια από τις στενότερες σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο, μήκους 60 εκ., και με φορτίο 4 βαγόνια, το τρένο θα σκαρφαλώσει σιγά σιγά τις ημιορεινές πλαγιές του Πηλίου διασχίζοντας τις πράσινες – ακόμα και το καλοκαίρι – πλαγιές.
Το όνομα “Μουτζούρης”, με το οποίο είναι γνωστό το τρενάκι, αντιπροσωπεύει την εικόνα του όταν παλιότερα η ατμομηχανή του έκαιγε κάρβουνο και παρήγαγε σκούρο καπνό.
Κατά τη διάρκεια της 90λεπτης διαδρομής του, θα κάνετε μια σύντομη στάση στην Άνω Γατζέα για παγωτό, αναψυκτικό ή καφέ!
Πέρα από τις φυσικό κάλλος της η διαδρομή περνάει από γεφύρια όχι μόνο όμορφα, αλλά και ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής κατασκευής. Στοιχεία όπως η λαξευτή μαρμαρόπετρα και ο γκρίζος ασβεστόλιθος για τις αντιστηρίξεις, τα τοξωτά γεφύρια, οι καμάρες κι οι σήραγγες θα σας εντυπωσιάσουν.
Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να κάνει κανείς σε δύο γέφυρες: την λίθινη πεντάτοξη γέφυρα στο Καλόρεμα, κοντά στο Μαλάκι και η μεγάλη μεταλλική γέφυρα με την καμπύλη πορεία, σχεδιασμένη από τον Ταξιάρχη ή Ντε Κίρικο, πατέρα του γνωστού ζωγράφου. Η γέφυρα αυτή βρίσκεται λίγο πριν το τέλος της διαδρομής, λίγο πριν μπείτε στον σταθμό στις Μηλιές.
Στο τέλος της διαδρομής η ιδιαίτερα πυκνή βλάστηση από πλατάνια, τα ρέματα και τα τρεχούμενα νερά θα ικανοποιήσουν τις αισθήσεις σας.
Από τον σταθμό εδώ ξεκινάει το γραφικό καλντερίμι που οδηγεί στο κέντρο του χωριού. Παραδοσιακοί ξενώνες, ταβέρνες, η εκκλησία των Ταξιαρχών που χτίστηκε πριν το 1741, το λαογραφικό μουσείο και η βιβλιοθήκη, μια από τις παλαιότερες στην Ελλάδα, περιμένουν τους επισκέπτες για περιήγηση.
Αξίζει να δείτε όσα περισσότερα μπορείτε αλλά και να φάτε και να πιείτε το τσιπουράκι σας σε κάποια από τα ταβερνάκια ή μεζεδοπωλεία του χωριού. Δύο προτάσεις είναι η ταβέρνα στην πλατεία, όπως και εκείνη στο σταθμό, μέσα στα δέντρα και πάντα με δροσιά. Ο χρόνος είναι αρκετός αφού η επιστροφή σας από Μηλιές στα Άνω Λεχώνια θα γίνει στις 3 το απόγευμα. Άρα έχετε, συνολικό χρόνο παραμονής στο γραφικό κεφαλοχώρι γύρω στις 3,5 ώρες.
Η ιστορία
Το αρχικό έργο κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής άρχισε το 1896 και παραδόθηκε εν μέρη το 1896 και ολόκληρο το 1903. Η γραμμή τότε κάλυπτε την απόσταση από τον Βόλο μέχρι τις Μηλιές και δεν είχε τουριστικό βέβαια χαρακτήρα, αλλά εμπορικό, εκπαιδευτικό και φυσικά ψυχαγωγικό. Ολόκληρες γενιές έζησαν στο ρυθμό αυτού του μεταφορικού μέσου.
Την επίβλεψη της κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου είχε ο Εβαρίστο Ντε Κίρικο, ο πατέρας του γνωστού ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο, που γεννήθηκε στο Βόλο. Στα έργα κατασκευής του δικτύου, ο μικρός τότε Ντε Κίρικο ήταν εκεί, παρατηρώντας το μέσο που έμελλε αργότερα να τον εμπνέει και να συνοδεύει σταθερά τις δημιουργίες του.
Πρόσβαση στους δύο σταθμούς
Η πρόσβαση στο σιδηροδρομικό σταθμό Άνω Λεχωνίων που απέχει 12 χιλιόμετρα από το Βόλο, γίνεται από το δρόμο προς Καλά Νερά, με το λεωφορείο της γραμμής Βόλου – Λεχωνίων – Πλατανιδίων και κάνει στάση 50 μέτρα από το σταθμό. Η πρόσβαση γίνεται και με ΙΧ καθώς υπάρχει μεγάλος χώρος στάθμευσης μπροστά στο σταθμό. Υπάρχουν καφέ πινακίδες σήμανσης του σταθμού από τον παρακείμενο οδικό άξονα.
Η οδική πρόσβαση στο σταθμό Μηλεών γίνεται μόνο με ΙΧ και υπάρχουν περιορισμένες θέσεις στάθμευσης στην περιοχή του σταθμού, η κατεύθυνση του οποίου σημαίνεται με καφέ πινακίδα από τον οδικό άξονα που οδηγεί στις Μηλιές.