ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

InstaShop: Ένα success story με ελληνική υπογραφή στο μακρινό Ντουμπάι

InstaShop: Ένα success story με ελληνική υπογραφή στο μακρινό Ντουμπάι
Newsroom

Newsroom

Μετά από μια σημαντική επιχειρηματική εξέλιξη σε κάποια εταιρεία, έχει πάντα ενδιαφέρον και μια ματιά στο παρελθόν της, το τι προηγήθηκε και το πώς έφτασε στο σημείο που βρίσκεται σήμερα. Πόσο μάλλον όταν έχουμε να κάνουμε με ένα μεγάλο success story για το οικοσύστημα της χώρας μας: μια εξαγορά – ρεκόρ για ελληνικών συμφερόντων startup.

Μόλις πριν από μερικές ώρες, έγινε γνωστό πως η Delivery Hero, μια γερμανική εταιρεία στην οποία ανήκουν και τα efood και Deliveras που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (μαζί με το ClickDelivery, το οποίο πλέον ανακατευθύνει στο efood), προχωρά στην εξαγορά του InstaShop, μιας startup με έδρα το Ντουμπάι, έναντι ενός ποσού – ρεκόρ που φτάνει τα 360 εκατομμύρια δολάρια (περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ).

Τι ακριβώς είναι όμως το InstaShop, μια πλατφόρμα που χαρακτηρίζεται ως «on-demand grocery», και πώς προέκυψε η δημιουργία του; Αυτά τα ερωτήματα – μαζί με αρκετά ακόμα – είχαμε την ευκαιρία να θέσουμε στον ίδιο τον CEO και co-founder της startup, Γιάννη Τσιώρηπριν από μερικούς μήνες. Σήμερα, μετά την επισημοποίηση της εξαγοράς, μπορεί κάποιος να πει πως τα όσα μας έλεγε αποκτούν διαφορετικό νόημα, δίνοντας μας την ευκαιρία να τα δούμε με μια διαφορετική «οπτική».

Στη συνέντευξη που μας έδωσε τότε, χαρακτήριζε τη δημιουργία της υπηρεσίας InstaShop ως «μια στιγμή επιφοίτησης» που ήρθε μετά από πολύ δουλειά, μια ανάγκη και μια αλλαγή καριέρας. Καθώς εργαζόταν 14 ώρες την ημέρα για 17 μήνες στη προηγούμενη startup του, η οποία βρισκόταν – σύμφωνα πάντα με τον ίδιο – στα πρόθυρα της αποτυχίας, δεν πήγαινε στο super market για να ψωνίσει αλλά έκανε τη σχετική διαδικασία τηλεφωνικώς.

Η εμπειρία του από αυτό ήταν «απογοητευτική», λόγω του ότι αντιμετώπιζε διάφορα προβλήματα στην πραγματοποίηση της διαδικασίας. Είτε έπρεπε να καλέσει πολλές φορές για να πιάσει γραμμή, είτε έφερναν λάθος προϊόντα στην παραγγελία, ή καθυστερούσαν να κάνουν την παράδοση στο σπίτι – γενικά, το επίπεδο εξυπηρέτησης ήταν χαμηλό. Και τότε, όπως και σε άλλα γνωστά success stories, το πρόβλημα «γέννησε» μια επιχειρηματική ιδέα.

«Γιατί να μην υπάρχει μια εφαρμογή που με μερικά μόνο κλικ και σε λιγότερο της μιας ώρας θα έφερνε τα ψώνια στην πόρτα του σπιτιού σου;», σκέφτηκε. Και αυτό ήταν αρκετό για να γίνει το ξεκίνημα. Μέσα σε μια νύχτα πήρε μια εξαιρετικά δύσκολη απόφαση, αφού εγκατέλειψε το προηγούμενο project του, άλλαξε ρότα και ξεκίνησε το InstaShop. Μια απόφαση που – όπως φάνηκε στην πορεία και όπως επιβεβαιώθηκε σήμερα – δικαιώθηκε.

Θα πρέπει φυσικά να σημειωθεί πως ο ιδρυτής του InstaShop, πριν ξεκινήσει τη συγκεκριμένη πλατφόρμα και εκτός από τη δική του startup, ηγούταν του τμήματος Marketing Intelligence μιας μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας, της Philips, για τις αγορές της Μέσης Ανατολής και της Τουρκίας. Μια καριέρα που άφησε πίσω, όταν έφτιαξε μια ολιγομελή ομάδα με την βοήθεια της Ιωάννας Αγγελιδάκη, συνιδρύτριας του Instashop.

Το «μάθημα» που πήρε ο ίδιος; «Μερικές φορές πρέπει να απεμπλακείς άμεσα από κάτι που δεν φαίνεται να δουλεύει, ανεξαρτήτως του κόπου και του πόσο επένδυσες σε αυτό, για να ξεκινήσεις κάτι καινούργιο. Ως εκ τούτου, επιτυχία δεν είναι να προσπαθείς να κάνεις μετά βίας κάποια συγκεκριμένη ιδέα να πετύχει, αλλά να περάσεις από πολλές ιδέες μέχρι να βρεις εκείνη που αβίαστα πετυχαίνει μαζί σου».

Κάπως έτσι, το 2015, κάνει την εμφάνιση του το InstaShop. Μάλιστα, όταν θα υπογράψει το πρώτο του συμβόλαιο με super market μιας γειτονιάς του Ντουμπάι, δεν έχει καν έτοιμη την mobile εφαρμογή της υπηρεσίας, με τα πρώτα βήματα να γίνονται με πολύ προσοχή και σε πολύ μικρή κλίμακα. Άλλωστε, ο ίδιος ο Τσιώρης επισκέπτεται τα καταστήματα για να τους μιλήσει για το προϊόν του.

«Πήγα προσωπικά στο μικρό παντοπωλείο απέναντι από τον πύργο μου, προκειμένου να τους “πουλήσω” την ιδέα με τα mockups στα χέρια μου και φυσικά δεν είχαν ιδέα τι τους έλεγα – μου πήρε τρεις εβδομάδες μέχρι να τους πείσω. Από εκείνη τη στιγμή και μέσα σε ένα μήνα είχαμε έτοιμη την εφαρμογή στην πιο απλή της μορφή και ξεκινήσαμε να καλύπτουμε μόνο δύο πύργους, μέχρι να καταλάβουμε και εμείς εμπειρικά τι χρειάζονται οι χρήστες μας και ποιες είναι οι προκλήσεις».

Η πρώτη επένδυση ήρθε λίγους μήνες μετά από τους VentureFriends και τη Jabbar, γνωστό επενδυτή στην περιοχή της ΜΕΝΑ. Οι δύο τους συνέχισαν να στηρίζουν το Instashop καθώς αναπτυσσόταν ραγδαία από κάποιες εκατοντάδες παραγγελίες ημερησίως σε μία χώρα, σε δεκάδες χιλιάδες σε 5 χώρες, «και εξελισσόταν σε αδιαφιλονίκητο ηγέτη του αραβικού κόσμου στο χώρο του on-demand grocery».

Το Instashop, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, δεν χρειάστηκε σημαντική υποστήριξη και κεφάλαια, αφού η ομάδα κατάφερε να δημιουργήσει μια γρήγορα αναπτυσσόμενη και κερδοφόρα startup εταιρία μέσα σε μόλις 5 χρόνια, με συνολική επένδυση ύψους μόλις 7 εκατ. δολαρίων. «Η ικανότητα του Instashop να αναπτύσσεται ραγδαία και να καλύπτει την απότομα αυξημένη ζήτηση συνέβαλε καίρια στην πρόσβαση σε φαγητό και φάρμακα κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού».

Ο ίδιος ο ιδρυτής μας είχε μιλήσει για το mobile grocery shopping, το οποίο χαρακτήριζε την «επόμενη μεγάλη τάση» (και που, στην εποχή του κορονοϊού και όπως μάθαμε παραπάνω, είναι αναμενόμενο πως παρουσιάζει ευρεία εξάπλωση). «Η διευκόλυνση του πελάτη και η προσαρμογή των υπηρεσιών στον τρόπο ζωής του (και όχι το αντίθετο) είναι πλέον κρίσιμος παράγοντας προκειμένου να αποκτήσεις και να κρατήσεις ένα πελάτη ικανοποιημένο» έλεγε τότε ο ίδιος.

Όσον αφορά στις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες που υπάρχουν για μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στη Μέση Ανατολή; «Η Μέση Ανατολή έχει έναν εξαιρετικά diverse πληθυσμό με γλωσσικές και πολιτιστικές ιδιαιτερότητες; η στόχευση και η κάλυψη των αναγκών των διαφορετικών χρηστών αποτελούν μία από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε στην περιοχή» θα πει.

Ενώ, για τις επιχειρηματικές ευκαιρίες στην περιοχή, θα τονίσει πως «φυσικά το Ντουμπάι είναι μία αγορά την οποία μπορούν να στοχεύσουν οι ελληνικές startups, με ένα προϊόν / υπηρεσία που να ταιριάζει στα δημογραφικά χαρακτηριστικά και τρόπο ζωής των πολιτών και, με πολύ δουλειά, η Μέση Ανατολή έχει χώρο, ιδιαίτερα στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου». «Η αγορά της Μέσης Ανατολής αποδεικνύεται πολύ εύφορη για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου».

Η εξαγορά του Instashop από την Delivery Hero είναι συνέχεια πολύ μεγάλων εξαγορών στην ευρύτερη περιοχή της ΜΕΝΑ, όπως της Careem ($3B) και της Souq ($580M), με την αγορά του online delivery φαγητού και ειδών σούπερ μάρκετ να αναπτύσσεται σταθερά στην περιοχή τα τελευταία 5 χρόνια. Το μέγεθός της εκτιμάται σε περισσότερα από 10 δισ. δολάρια μόνο για τα Η.Α.Ε, με μια μεγάλη στροφή στις online παραγγελίες ως αποτέλεσμα της πανδημίας.

Ποιοι ήταν τότε η επόμενοι στόχοι της πλατφόρμας, όταν μιλήσαμε με τον Γιάννη Τσιώρη; «Το όραμα μας είναι να γίνουμε η μεγαλύτερη on demand shopping service υπηρεσία στη Μέση Ανατολή και ένας σημαντικός παγκόσμιος παίκτης, με εστίαση στην παροχή αξιόπιστων γρήγορων υπηρεσιών. Πάντα ψάχνουμε για νέες ευκαιρίες, νέες εταιρικές σχέσεις, και επιδιώκουμε να πρωτοπορούμε με καινοτόμες τεχνολογίες, με στόχο να κάνουμε τη καθημερινότητα των χρηστών μας ευκολότερη και να ανοίξουμε το δρόμο στα super market και άλλους offline παίκτες, στην digital εποχή.

Είμαστε φιλόδοξοι για το 2020, στόχος μας είναι η περαιτέρω επέκταση στις χώρες της Μέσης Ανατολής και όχι μόνο. Το 2020 είναι επίσης το έτος που θα επενδύσουμε σε περισσότερες υπηρεσίες, πέραν των προϊόντων super market, ενώ πολλές συνεργασίες με διεθνή brand είναι στα σκαριά». Πλέον, όπως γίνεται γνωστό, η startup στοχεύει να παραμείνει ένα ανεξάρτητο brand υπό τη σημερινή της διοίκηση, να επεκταθεί στην περιοχή αλλά και να εφαρμόσει το μοντέλο της σε άλλες.

Για την ιστορία, η εξαγορά (την οποία χαιρέτισε και ο ίδιος ο Έλληνας Πρωθυπουργός) λέγεται ότι αποτελεί ρεκόρ για ελληνική startup (ή, καλύτερα, ελληνικών συμφερόντων στη συγκεκριμένη περίπτωση) και είναι ένα από τα μεγαλύτερα πρόσφατα exit στην περιοχή MENA. Η προηγούμενη μεγαλύτερη ελληνική εξαγορά ήταν εκείνη της Softomotive από τη Microsoft για περίπου 150 εκατομμύρια δολάρια. Πριν από αυτό, άλλα σημαντικά ελληνικά exit ήταν η απόκτηση της Innoetics από τη Samsung και της TaxiBeat από την Daimler που αγοράζουν – για λιγότερα από 50 εκατομμύρια δολάρια έκαστη.

Τελευταία Νέα

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις