ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

10 τάσεις καταναλωτικής συμπεριφοράς για το 2022 που πρέπει να προσέξουν τα brands

10 τάσεις καταναλωτικής συμπεριφοράς για το 2022 που πρέπει να προσέξουν τα brands

Newsroom

Δέκα ενδιαφέρουσες τάσεις στη συμπεριφορά των καταναλωτών παρουσίασε η έκθεση της Euromonitor International για το 2022, αναδεικνύοντας πολλές διαφοροποιήσεις σε σχέση με το παρελθόν, για τις οποίες ευθύνεται σε σημαντικό βαθμό η πανδημία. Οι προτιμήσεις, οι διαθέσεις και ο τρόπος σκέψης του κοινού έχουν αλλάξει, δημιουργώντας ένα νέο πεδίο πρόκλησης για τις επιχειρήσεις που θέλουν να τραβήξουν την προσοχή του.

Καθώς λοιπόν όλα δείχνουν ότι, ακόμα και με το πέρας της πανδημίας, η επιστροφή του κοινού στην αγορά δε θα σημάνει ακριβώς και επιστροφή σε μια «κανονικότητα» του παρελθόντος, οι retailers και τα brands πρέπει να λάβουν υπόψη τους αυτά τα trends, και να συνειδητοποιήσουν ότι το κοινό τους έχει πλέον διαφοροποιηθεί ποιοτικά. Πλέον, λοιπόν, οι καταναλωτές:

  1. Θέλουν sustainability

Πρόκειται για μία από τις ισχυρότερες τάσεις, που ήδη συζητιέται πολύ, αποτελεί απαίτηση των καταναλωτών για τα brands και ισχυροποιήθηκε μέσα στην πανδημία. Το 35% των καταναλωτών σε ολόληρο τον κόσμο έχουν κάνει μέσα στο 2021 συνειδητά, πρακτικά βήματα για να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακά τους στο περιβάλλον, και το ίδιο απαιτούν από τα brands. Διαφάνεια στην παραγωγή, σενέπεια στόχων και έργων, ηθικά παραγμένα και βιώσιμα προϊόντα είναι αυτό που πρέπει να προσφέρουν οι μάρκες.

  1. Είναι ευέλικτοι

Καθώς οι διαταραχές στην αλυσίδα τροφοδοσίας δημιούργησαν πολλά προβλήματα στην εξασφάλιση των προμηθειών αλλά και στο απλό ζητούμενο να αποκτήσει ένας πελάτης αυτό που θέλει, οι καταναλωτές έμαθαν να είναι πιο ευέλικτοι και δημιουργικοί για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Δε διστάζουν να στραφούν σε εναλλακτικά brands, να γραφτούν σε συνδρομητικές υπηρεσίες, να αναζητήσουν εναλλακτικές μεθόδους αγορών που τους ταλαιπωρούν λιγότερο. Αν κερδίσουν το στοίχημα της ευκολίας τα brands, μπορούν να κερδίσουν και ένα πιστό πελατολόγιο.

  1. Έχουν εξοικειωθεί με την τεχνολογία

Το ότι το κοινό έχει στραφεί στις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία μέσα στην πανδημία  δεν αποτελεί μια νέα διαπίστωση. Αυτό που πρέπει να λάβουν υπόψη τους όμως τα brands, είναι ότι και οι μεγαλύτερες γενιές, όπως οι baby boomers, που μέχρι τώρα δεν είχαν σχετική γνώση  και ήταν διστακτικοί, έχουν πλέον εξοικειωθεί. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες έχουν πια ένα πολύ πιο διευρυμένο ηλικιακά κοινό, εν δυνάμει έτοιμο να εκτιμήσει όσα έχουν να του προσφέρουν σε σχέση με το ηλεκτρονικό εμπόριο.

  1. Είναι αισιόδοξοι για τα οικονομικά τους

Είναι πολύ ενδιαφέρον το εύρημα της έκθεσης ότι περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές παγκοσμίως πιστεύουν ότι μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια θα βρίσκονται σε καλύτερη οικονομική κατάσταση. Υπάρχει μια στροφή στην ενασχόληση με τις επενδύσεις, την αναζήτηση λύσεων για την εξασφάλιση ενός καλύτερου οικονομικά μέλλοντος, την αποταμίευση, τάσεις που ευνόησε ιδιαίτερα η πανδημία.

  1. Άλλαξαν προτεραιότητες

Δε θα μπορούσε να μην υπάρχει μια μεταβολή του τρόπου σκέψης των καταναλωτών μέσα σε μια τόσο σκληρή συνθήκη όπως η πανδημία. Έγινε μια συλλογική επανεκκίνηση αξιών, ουσιαστικά, αναφέρεται στην έκθεση, που δημιούργησε νέες προτεραιότητες, έδωσε έμφαση στο well-being και περισσότερη αξία στις εμπειρίες. Σε αυτό το πλαίσιο μπορεί να ενταχθεί εν μέρει και η προηγούμενη τάση της οικονομικής αισιοδοξίας. Τα brands πρέπει να προσασρμοστούν στο νέο lifestyle, το εμπλουτισμένο με νέες αξίες και προτεραιότητες.

  1. Κάνουν την επανάσταση του self-love

H αποδοχή του εαυτού, η απαίτηση για συμπερίληψη, το να νιώθει κανείς καλά με αυτό που είναι και να αγαπά τον εαυτό του, επίσης αποκτούν τώρα ισχυρή δυναμική και αξία, ως άλλη μια έκφανση του νέου mindset που προαναφέρθηκε. Έτσι, τα αγαθά που αναζητούν από τα brands είναι και εκείνα που θα τους κάνουν να νιωθουν καλά με τον εαυτό τους – αλλά και θα τους δώσουν την αίσθηση ότι έχουν μια ειλικρινή σύνδεση με τις αγαπημένες τους μάρκες, που τους καταλαβαίνουν και μοιράζονται τις ίδιες αξίες.

  1. Είναι έτοιμοι για το metaverse

Mπορεί να μην είναι ακόμα έτοιμο, όπως το φανταζόμαστε, αλλά όλοι μιλούν για αυτό και ήδη τα brands κάνουν εκεί τα πρώτα τους βήματα. Αν κρίνουμε από τις συζητήσεις που προκάλεσε η μετονομασία του Facebook σε Μeta το φθινόπωρο, από την επιτυχία των NFTs και από το γεγονός ότι από το 2017 μέχρι το 2021 οι παγκόσμιες πωλήσεις σε headsets επυξημένης πραγματικότητας αυξήθηκαν κατά 56%, τότε οι καταναλωτές φαινονται έτοιμοι για την immersive εμπειρία που μπορούν να τους προσφέρουν οι εταιρείες.

  1. Αναζητούν τους θησαυρούς του second-hand και του resale

H επανάχρηση, τα thrift shops, που γνωριζουν νέα άνθηση, η ενοικίαση, ενισχύθηκαν πολύ το τελευταίο διάστημα στις προτιμήσεις των καταναλωτών, κάτι που αποδεικνύει ότι πλέον σκέφτονται διαφορετικά: από τη μία θέλουν να ενισχύσουν τα οφέλη της κυκλικής οικονομίας, από την άλλη δεν τους ενδιαφέρει τόσο το να τους ανήκει ένα αντικείμενο, όσο το να βιώσουν μια ωραία εμπειρία. Έτσι, οι επιχειρήσεις οφείλουν να μπουν σε αυτήν τη λογική με ανάλογες circular πρωτοβουλίες, να δώσουν έμφαση στη φήμη τους και στον αντίκτυπο που έχουν οι πράξεις τους στο περιβάλλον, ώστε να κερδίσουν την προτίμηση του κοινού τους· ένα ένδοξο logo πλέον δεν αρκεί.

  1. Αναζητούν ένα ασφαλέστερο και καθαρότερο περιβάλλον

Οι μετακομίσεις σε μικρότερες γειτονιές, στα προάστια, σε αγροτικές κοινότητες, έγιναν όλο και συχνότερες μέσα στην πανδημία, που ανέδειξε τα αγαθά της εξ αποστάσεως εργασίας. Οι καταναλωτές θέλουν να ζουν σε ένα πιο πράσινο περιβάλλον, πιο ζεστό και ασφαλές και, αν μπορούν, απομακρύνονται από τις μητροπόλεις. Αυτό παρουσιάζει μια νέα πρόκληση για τα brands, που θα πρέπει να βρουν τρόπους να πάνε σε αυτούς, να καλύψουν τις δυσκολίες που μπορεί να προκύπτουν στις μεταφορές – αλλά και να τους προσφέρουν τα αγαθά που ανταποκρίνονται στη διάθεση για μια μεγάλη αλλαγή τρόπου ζωής.

  1. Κοινωνικοποιούνται διαφορετικά

Τα lockdowns, οι καραντίνες, οι έλεγχοι, ο φόβος του Covid, δημιούργησαν, όπως θα ήταν φυσικό, εξάλλου, έναν δισταγμό στην άμεση ανθρώπινη επαφή. Το 76% των καταναλωτών διεθνώς παίρνει κάποια μέτρα προστασίας όταν βγαίνει από το σπίτι του, κάτι που υποδεικνύει ότι αυτή η αμηχανία και η πρόληψη θα συνεχίσουν να υφίστανται. Τα brands θα πρέπει να έχουν κατά νου αυτήν τη διάθεση, ώστε να κάνουν τους πελάτες τους να αισθάνονται ασφαλείς και να τους δημιουργήσουν την αίσθηση μια προσεγμένης κανονικότητας.

Υπό το φως αυτού του συνολικά νέου τρόπου σκέψης, που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την καταναλωτική συμπεριφορά, οι εταιρείες πρέπει να σχεδιάσουν προσεκτικά τη στρατηγική τους, εμπλουτίζοντας αυτό που προσφέρουν με δυνατές εμπειρίες, και προσφέροντάς το μέσα από μια omnichannel πορσέγγιση, που μπορεί να συνδυάσει την digital με τη φυσική παρουσία.

Τελευταία Νέα

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις