ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Πότε οι έμποροι κινδυνεύουν να χάσουν την επιχείρηση τους;

Πότε οι έμποροι κινδυνεύουν να χάσουν την επιχείρηση τους;

Newsroom

Θα απαντούσε κάποιος, όταν έχουν μεγάλη έκθεση σε ανεξόφλητα τιμολόγια και χρεοκοπήσουν οι πελάτες τους. Ισχύει, όμως η εποχή της οικονομικής κρίσης που οι επιχειρήσεις έκλειναν η μία μετά την άλλη πέρασε, χωρίς να σημαίνει ότι ο κίνδυνος εξαφανίστηκε. Ήρθε μία άλλη εποχή, αυτή της νέας τεχνολογίας. Η εποχή που πατάς το πλήκτρο μίας ψηφιακής συσκευής για την εξόφληση των οικονομικών υποχρεώσεων. Οι έμποροι που δεν θα αναπροσαρμόσουν τις δραστηριότητες τους στα νέα αυτά συστήματα, αλλά και που δεν θα πάρουν τα μέτρα για απάτες κινδυνεύουν να χάσουν μεγάλο μέρος των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων, υπογραμμίζει η HDI Global.

Άρα, πάμε για πολλές αναβαθμίσεις. Τεχνολογίας, ασφάλισης και επιχειρηματικής κουλτούρας. Ποιοι θα μπορούσαν πριν 20 χρόνια να σκεφτούν ότι θα έκαναν ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω μία μίνι συσκευής, ποιοι είχαν πάρει σοβαρά ότι θα γίνονται οικονομικές συναλλαγές με ψηφιακά νομίσματα; Και ακόμα, ποιοι δεν θα απαντούσαν σε κάποιον ότι βλέπει φαντάσματα, αν έκανε λόγο για μορφές ψηφιακού εγκλήματος ή απάτης που μπορεί να διακόψει ή να καταστρέψει τις λειτουργίες μίας επιχείρησης.

Οι νέες τεχνολογίες μας κάνουν, ισχυριζόμαστε, την ζωή πιο άνετη

Δεν τρέχουμε στο γκισέ να πληρώσουμε, δεν συνωστιζόμαστε, δεν κάνουμε ουρές, πετάμε τα βάρη από πάνω μας πατώντας ένα κουμπί. Υπάρχουν και αυτοί που είναι ένα βήμα ακόμα πιο μπροστά, δεν μεταφέρουν μαζί τους πορτοφόλι, έχουν κάνει πορτοφόλι το smartphone τους. Οι έμποροι, για να πάμε προς την πλευρά τους, και όσοι παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες, καλούνται να προσαρμόσουν τις δραστηριότητες τους, αλλά επίσης και να προστατευτούν από τις απάτες, και όπως όλοι γνωρίζουμε το τελευταίο διάστημα είναι αμέτρητες.

Για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, τα τελευταία χρόνια, αποδέχτηκαν τα smartphones και άλλες κινητές συσκευές αναπόσπαστα εργαλεία της λειτουργίας του. Σύμφωνα με την Allied Market Research, η αγορά των κινητών πληρωμών θα αναπτυχθεί κατά μέσο όρο 34% ετησίως και θα ανέλθει σε 4,6 τρισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2023.

Οι έμποροι πέφτουν με τα μούτρα

Και όταν κάτι σου διευκολύνει την ζωή και υπόσχεται ευκολία, πέφτεις με τα μούτρα; Ειδικοί σε θέματα ασφαλείας προειδοποιούν ότι πάρα πολλοί έμποροι εμπιστεύονται αυτές τις τεχνολογίες σχεδόν τυφλά. Λογικό δεν είναι, επίσης, ότι όταν κάποιος εμπιστεύεται στα τυφλά να κινδυνεύει να πέσει θύμα σοβαρής απάτης;

Οι αριθμοί αποδεικνύουν

Το ένα τρίτο των εμπόρων επιτρέπει να γίνονται πληρωμές ή να γίνονται μεταφορές χρημάτων μέσω κινητών τηλεφώνων στα καταστήματα τους, μέσω smartphones, smartwatch, tablet και άλλων συσκευών. Κάποιοι πληρώνουν με χρεωστικές / πιστωτικές κάρτες. Οι συναλλαγές ποικίλλουν, υπάρχουν επίσης συναλλαγές που γίνονται σε ένα φυσικό κατάστημα, ή σε ένα μηχάνημα αυτόματης πώλησης, συναλλαγές επίσης γίνονται από την πολυθρόνα του σπιτιού.

Η Kount, εταιρεία υπηρεσιών πρόληψης απάτης, σε έρευνα που διεξήγαγε σε τρεις Ηπείρους διαπίστωσε ότι πάνω από το 1/3 των εμπόρων υποστήριξαν κινητές πληρωμές στο σημείο πώλησης το 2018. Διαπίστωσε, επίσης, και αυτό είναι ανησυχητικό, ότι οι έμποροι παραμελούν τις δυνατότητες που έχουν σε θέματα διαχείρισης κινδύνων που αντιμετωπίζουν.

Οι δυσκολίες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Μία δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είναι το τσουνάμι των νέων τεχνολογιών και των παρόχων υπηρεσιών που πρέπει να κατανοήσουν, να αξιολογήσουν και να εφαρμόσουν. Σχεδόν πανταχού παρούσα είναι η επικοινωνία NFC (near-field communication) όπου κρατάτε το τηλέφωνό σας ή την κάρτα σας σε μια συσκευή πληρωμής και η συναλλαγή ολοκληρώνεται χωρίς φυσική επαφή. Ένας άλλος τρόπος είναι αυτός του «κινητού πορτοφολιού». Πρόκειται για μια εφαρμογή smartphone που περιέχει τις πληροφορίες λογαριασμού του χρήστη (π.χ. από μια πιστωτική κάρτα). Διευκολύνει τις πληρωμές μέσω αυτής της συσκευής, συχνά μέσω σύνδεσης NFC, SMS ή ασύρματου πρωτοκόλλου εφαρμογών (WAP).

Ο μετασχηματισμός του χρηματοπιστωτικού συστήματος

Οι τεχνολογίες αυτές έχουν μετασχηματίσει το χρηματοπιστωτικό τομέα, ανοίγοντας την πόρτα σε νέες εταιρείες. Η Apple, η Google, η Amazon και η Samsung έχουν τα δικά τους συστήματα πληρωμών, αλλά οι μεγαλύτερες πλατφόρμες πληρωμών για κινητά είναι η WeChat Pay και η Alipay από την Κίνα, με περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες η καθεμία. Επιπλέον, ορισμένες αλυσίδες λιανικής δημιουργούν τις δικές τους πλατφόρμες πληρωμών. Η εφαρμογή Starbucks είχε 23,4 εκατομμύρια χρήστες το 2018 και ήταν η μεγαλύτερη εφαρμογή πληρωμής στις ΗΠΑ.

Ανησυχίες ή εφησυχασμός; Κάποιοι διστάζουν να πλησιάσουν

Παρά την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, πολλοί αγοραστές και έμποροι εξακολουθούν να διστάζουν.

Σύμφωνα με έρευνα του Simon-Kucher & Partners, το 40% των Αμερικανών καταναλωτών που δεν χρησιμοποιεί εφαρμογές κινητών πληρωμών, αναφέρουν ως κύριο λόγο την ασφάλεια τους. Από την άλλη, μελέτη της Kount για το 2018 δείχνει ότι αυτές οι ανησυχίες δικαιολογούνται, τουλάχιστον εν μέρει. Έτσι, παρά το γεγονός ότι απάτες στο τομέα συνεχίζουν να αναπτύσσονται με ταχείς ρυθμούς, οι έμποροι δείχνουν να εφησυχάζουν, να αδιαφορούν για την διαχείριση του κινδύνου που αντιμετωπίζουν τα κανάλια, ή και να υποβαθμίζουν τον κίνδυνο,

Εφησυχασμός υπό προϋποθέσεις

Η μελέτη συνιστά την ανάπτυξη ξεχωριστών στρατηγικών διαχείρισης κινδύνων για τα κανάλια ηλεκτρονικού εμπορίου για φορητές συσκευές και επιτραπέζιους υπολογιστές, ωστόσο τα συμπεράσματα καταδεικνύουν ότι μόλις το 17% των εμπόρων το εφαρμόζει.

Πολλαπλά εργαλεία που χρειάζονται για προστασία

Περίπου το 11% των ερωτηθέντων εμπόρων δεν εφαρμόζουν καθόλου εργαλεία ή τεχνικές πρόληψης της απάτης στο κινητό κανάλι, ενώ το 83% χρησιμοποιεί δύο ή περισσότερα εργαλεία. Τα δύο τρίτα των εμπόρων χρησιμοποιούν τρία ή περισσότερα. Παρόλο που ο μέσος αριθμός των εργαλείων ανίχνευσης απάτης κατά τη χρήση αυξήθηκε ελαφρά από πέρυσι, δύο από τα τρία πιο χρησιμοποιημένα εργαλεία είναι οι έλεγχοι επαλήθευσης διεύθυνσης AVS και οι επαληθεύσεις CVV (Card Verification Value) που δεν παρέχουν επαρκή προστασία απάτης από μόνα τους, τονίζει η έκθεση.

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αγνοούν του κινδύνους

Συνολικά, σύμφωνα με την έρευνα, οι έμποροι που έχουν έσοδα περισσότερα από 250 εκατομμύρια δολάρια ετησίως είναι κατά μέσο όρο σημαντικά καλύτερα προετοιμασμένοι από εκείνους με ετήσια έσοδα μικρότερα από 10 εκατομμύρια δολάρια.

Η ίδια εικόνα ισχύει και στην Ελλάδα. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι που περισσότερο υποτιμούν ή αγνοούν τον πραγματικό κίνδυνο, επενδύοντας περισσότερα σε υποδομές τεχνολογίας που δεν παρέχουν σωστή προστασία, αφήνοντας μεγάλα ανοίγματα στον κίνδυνο που συνεπάγεται αν επέλθει ο κίνδυνος απώλεια εσόδων, διακοπή λειτουργιών, ζημιές στα συστήματα, ή ακόμα πρόστιμα από τις ρυθμιστικές αρχές.

Τελευταία Νέα

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις