Όταν τα παιδιά μπαίνουν με όρεξη σε ένα project καινοτομίας και επιχειρηματικότητας γίνονται θαύματα. Ιδίως οι μαθητές και οι μαθήτριες με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες, βρίσκουν στην επιχειρηματικότητα ένα λαμπρό και χαρούμενο πεδίο δράσης.
Στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο και Λύκειο Πάτρας, ήταν μια ομάδα καθηγητών που πήρε την πρωτοβουλία να δηλώσει συμμετοχή στο πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece για να δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές όλων των ειδικοτήτων του σχολείου να συνεργαστούν και να δοκιμάσουν στην πράξη να ιδρύσουν μία επιχείρηση. Όλοι οι καθηγητές μαζί βάζουν την ψυχή τους για να καθοδηγήσουν και να εμψυχώσουν τους μαθητές τους.
Τα παιδιά ξεκίνησαν με μεγάλο ενθουσιασμό και αποφάσισαν να «επιχειρήσουν» δημιουργώντας πρωτότυπα διακοσμητικά αντικείμενα από εναλλακτικά υλικά με βασική πρώτη ύλη το ξύλο. Η επωνυμία της επιχείρησης είναι «Enalactica» και βασικό brand name των προϊόντων της είναι «Iwoodea». Η «Εnalactica» ασχολείται με την παραγωγή 4 προϊόντων οικιακής χρήσης: φωτιστικά, κλειδοθήκη, φρουτιέρες και μολυβοθήκες. Τα προϊόντα, από τα αρχικά τους ακόμα στάδια, εντυπωσίασαν. Τη σελιδα της επιχείρησης στο facebook μπορείτε να τη βρείτε εδώ.
Στις 5 Φεβρουαρίου 2018, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δείξουν τη δουλειά τους στον Υπουργό Παιδείας, γεγονός που τους έδωσε μεγάλη χαρά και ένιωσαν την προσπάθειά τους να επιβραβεύεται. Ο κ. Κώστας Γαβρόγλου ενημερώθηκε για τη συμμετοχή του σχολείου στο πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» και δήλωσε εντυπωσιασμένος. Οι μαθητές του χάρισαν μια από τις κατασκευές της «Εnalactika», ένα ξύλινο φωτιστικό «Iwoodea».
«Η καινοτομία της επιχείρησης προκύπτει αρχικά από τα παραγόμενα προϊόντα, τα οποία βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στη χρήση εναλλακτικών υλικών, σχετικά χαμηλού κόστους, ενώ παράλληλα ο σχεδιασμός και το τελικό αντικείμενο είναι πρωτότυπα και ύστερα από έρευνα αγοράς, διαπιστώθηκε ότι δεν έχουν παραχθεί από κάποια επιχείρηση στην Ελλάδα», εξηγεί ο κ. Νικόλαος Κρίκης που έχει οριστεί από την ομάδα των καθηγητών υπεύθυνος του προγράμματος. «Η άλλη καινοτομία της δράσης έγκειται στη συνεργασία παιδιών με αναπηρία από όλες τις ειδικότητες του Επαγγελματικού Λυκείου, τα οποία ανάλογα με τις δεξιότητες και τις ικανότητές τους έχουν αναλάβει συγκεκριμένους ρόλους σε μια διαδικασία όμως ανοικτή, που επιτρέπει και την ομαδική συνεργασία σε συγκεκριμένες φάσεις του προγράμματος», συμπληρώνει ο κ. Κρίκης.
Eίναι πολύ ενδιαφέρον ότι τα παιδιά κατέληξαν στην ιδέα των συγκεκριμένων προϊόντων εκτός από την διαδικτυακή έρευνα αγοράς και από δια ζώσης έρευνα προτίμησης καταναλωτών κατά τη διάρκεια ανοικτών εκδηλώσεων του σχολείου. Τα εναλλακτικά υλικά αποτελούσαν αντικείμενο χρήσης από τους μαθητές του σχολείου σε διάφορες δράσεις κατά το παρελθόν και επομένως υπήρχε εξοικείωση με τις συγκεκριμένες πρώτες ύλες και το ξύλο.
To project της Εικονικής Επιχείρησης είναι από τα πιο δημιουργικά και ευχάριστα που γίνονται στο σχολείο και η ομάδα «Εnalactica» το χαίρεται πολύ.
SENJA_epal-parton_product1.jpg?mtime=20180128200630#asset:75545:freeHeight
«Αρέσει ιδιαίτερα στους μαθητές και τις μαθήτριες το κλίμα συνεργασίας και ομαδικότητας, το οποίο επικρατεί παρότι συνεργάζονται παιδιά από διαφορετικές ειδικότητες. Επίσης η συμμετοχή τους στην Εμπορική Έκθεση της Αθήνας που θα γίνει στις 17 Απριλίου στο Τhe Mall Athens -όπου θα αλληλεπιδράσουν με άλλους μαθητές και θα έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τη δράση τους στο ευρύ κοινό- αποτελεί κάτι πρωτόγνωρο για τα παιδιά, τα οποία δεν έχουν συχνά την εμπειρία κάποιας αντίστοιχης διαδικασίας. Η μαθητική αυτή επιχείρηση αποτελεί αποτέλεσμα της προσωπικής εργασίας, των ιδεών και των μακροπρόθεσμων στόχων των ίδιων των μαθητών και η επιχείρηση θα αποτελέσει βάση για τη δημιουργία μελλοντικού σχολικού συνεταιρισμού. Η προοπτική αυτή κινητοποιεί τα παιδιά να δώσουν -και δίνουν- το 100% του δυναμικού τους» δηλώνει ο κ. Κωνσταντίνος Κωστόπουλος, από την ομάδα των καθηγητών που συμβάλλουν στην προσπάθεια.
Οι τεχνικοί όροι της επιχειρηματικότητας δυσκολεύουν στην αρχή λίγο τα παιδιά, αλλά στη συνέχεια, κυρίως λόγω του βιωματικού χαρακτήρα του project, καταλαβαίνουν στην πράξη τους όρους αυτούς και τους εμπεδώνουν. Κατανοούν τις αρχικές φάσεις της σύστασης μιας επιχείρησης, τη σημασία της διαχείρισης πόρων και της ανάθεσης αρμοδιοτήτων, τη διαδικασία σύνταξης προϋπολογισμού και την ανεύρεση κεφαλαίων για την παραγωγή των προϊόντων. Όπως εξηγεί ο κύριος Κωστόπουλος, τα παιδιά υπολογίζουν το κέρδος να προέλθει από τον τρόπο διάθεσης των προϊόντων, το χαμηλό κόστος παραγωγής τους και από δράσεις προώθησης, όπως η προβολή των δημιουργημάτων τους σε ανοικτές εκδηλώσεις και μέσω της ιστοσελίδας του σχολείου, όπου θα δίνεται η δυνατότητα για διαδικτυακές παραγγελίες. «Τα χρήματα που θα κερδίσουν θα τα διαθέσουν για αγορά εργαστηριακού εξοπλισμού του σχολείου, που θα επιτρέψει τη μαζικότερη και ευρύτερη μελλοντική παραγωγή προϊόντων με μακροπρόθεσμα ανταποδοτικά οφέλη σε μαθητές του σχολείου μας και τις οικογένειές τους», λέει ο κ. Κωστόπουλος.
Τα παιδιά που επιλέγουν να συμμετέχουν στην επιχείρηση χαίρονται ιδιαίτερα καθώς συνειδητοποιούν ότι μπορούν στην πράξη να γίνουν επιτυχημένοι, συνεπείς και επαρκείς επαγγελματίες. Ο κ. Κρίκης, ο κ. Κωστόπουλος, αλλά και όλοι οι καθηγητές που βοηθούν στο πρόγραμμα είναι λειτουργοί της εκπαίδευσης με όραμα και ιδιαίτερη αγάπη για τα παιδιά. Κάνουν προσεκτική προσπάθεια να προσαρμόσουν τις απαιτήσεις τους προγράμματος στις δυνατότητες και τα χαρακτηριστικά του κάθε παιδιού.
«Το πρόγραμμα αποτελεί μια πολύ ενδιαφέρουσα δράση, γεγονός που αποδεικνύεται από την υποστήριξη που λαμβάνει από όλη τη σχολική μας κοινότητα», τονίζει ο κ. Κρίκης και καταλήγει: «Η μαθητική επιχειρηματικότητα δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να ανιχνεύσουν και να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για τη σύσταση και λειτουργίας μιας επιχείρησης. Η επιχειρηματικότητα έχει πολλάκις προταθεί ως ο βασικότερος πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας και επομένως όσες δράσεις προσανατολίζονται σε αυτήν τη δυναμική είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Το πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» έχει μια διαρκώς αυξανόμενη δημοφιλία και εύχομαι να επεκταθεί σε όλα τα ελληνικά σχολεία».